جواني دوران طلايي
جوان و عنصر زمان
مطالب خلاصه ی برخی منبرهای این حقیر است که توضیح و تبیین آن را در این جا نیاوردم
شيئان لايعرف فضلهما الا فقد هما الشباب و العافيه (علي (ع))
دوران سلامت فكر و روح بايد خود را شناخت.
عليك بالاحداث فانهم اسرع الي كل خير . (امام صادق (ع))
علي (ع) جواني دوران خوشبختي يا بدبختي است دوران سرنوشت ساز است.
لم يمهدوا في سلامه الابدان و لم يعتبروا في اسف الاوان (فرصت زندگي و نيرومندي) فهل يتنظر.
اهل بضاضه الشباب الا الهرم (تن پروري جواني - ذلت و شكستگي) ما اقرب الدنيا من الذهاب و الشيب من الشباب: جواني زود گذر
تأثير عنصر زمان در انسان به خصوص جوان: الناس بزمانهم اشبه منهم بآبائهم .
لا تسيروا اولادكم علي آدابكم فانهم مخلوقين لزمان غير زمانكم
اعرف الناس بالزمان من لم يتعجب من احداثه (حوادثش)
ينبغي لمن عرف الزمان ان لا يأمن الصروف و الغير
اذا خبث الزمان كسدت الفضائل رذائل رشد مي كند.
زمان: امام علي (ع) فرمود: عامل كسالت و ناراحتي بي دليل از دست دادن فرصت ها.عدم توانايي استفاده از فرصت ها اضاعه الفرصه غصه
بعضي مشكلشان اين است كه نمي دانند مشكل و گير كارشان چيست؟
آدم بي برنامه وقت خالي ندارد.
سارقان زمان منجر به كارهاي نيمه تمام و فعاليتهاي زخمي مي شود
1- تعارفات : شهامت نه گفتن نداشتن
پژوهشگران مي گويند: ميانگين فاصله بين خداحافظي يك خانواده بعد از مهماني تا زمان خروج از منزل حدود 30 دقيقه است.
2- عادت بد غذايي: كربوهيدرات نشاسته - قند - در غذاي ما زياد است كه عامل خستگي مفرط - چاقي - و اختلال در برنامه هاست.
عادت طبيعت دوم مسلط بر انسان و دشمني كه مالك انسان است
آفت تلاش ها و كوشش ها
3- تلفن - گفتگوهاي طولاني و حاشيه روي ها
4- ملاقات كنندگان. 5- اطلاعات اضافي
هدر دادن وقت ، نياز آفريني غلط ، غفلت از مسائل مهمتر
6- خود محوري: تصميم گيري نا مربوط و غلط
7- تقسيم نكردن توان انجام كار. 8- ترك اولويت گذاري
9- نوع نگرش به زمان: بايد نوع نگرش در قالب ثانيه و دقيقه و ساعت باشد. نه روز و ماه و هفته
10- ابهام در اهداف و مقاصد عمر مفيد انسان 70 ساله 200 هزار ساعت.
***
محيط شناسي - موقعيت شناسي - تحول شناسي.
جوان و آزادي - و لا تكن عبد غيرك و لقد جعلك الله حرا
***
تغييرات دوره نوجواني : 1- تغييرات بدني
2- تغييرات عاطفي و هيجاني
3- تغييرات شناختي و عقلاني
4- تغييرات اخلاقي و ارزشي
5- تغييرات ديدگاهي و مذهبي
برخورد بزرگسالان با اين تغييرات در نوجوان يا حساسيت نامناسب است و يا بي تفاوتي است.
تغييرات عاطفي: تجربه عشق و محبت براي اولين بار
يافتن کشمش هايي در خود که ممکن است تا تنهايي و خواب گسترش يابد و روابط او را با ديگران تحت تأثير قرار دهد و مناسبات اجتماعي او را مختل کند. قهرهاي کودکانه به قهرها و نفرت هاي عميق تبديل مي شود.
بي تحملي و دلبستگي عميق دو نشانه اين دوره است. گاهي چسبندگي به ديگران و گاهي گريز از ديگران.
مراحل دلبستگي در نوجوان
1- در ابتدا دلبستگي به خود و تماشاي خود - دل بستگي به نظافت خود.
2- مرحله بعد دلبستگي به همسالان هم جنس و بزرگسالان هم جنس و معلمان.
3- مرحله بعد علاقه به جنس مخالف ولي موضوع عشق پايدار را دنبال نمي کند. رفتارهاي کودکانه در اين مرحله هنوز باقي است.
4- اين ميل در اواخر نوجواني به نوعي عزلت گرايي و بي توجهي به ديگران تبديل مي شود. مي خواهد شمايي را عميق تر تجربه کند. اين در خود خزيدگي مقدمه شکل گيري علاقه هاي عميقي به موضوع خاص است.
نوجوان از نظر رفتاري نه كودك است نه بزرگسال . رفتار كودكانه اش مورد سرزنش است تجربه كافي هم براي رفتار بزرگسالي ندارد.
نوجوان از نظر عاطفي
1- عدم تعادل و بي ثباتي عاطفي زودرنجي
2- انتقاد ناپذيري منتقد
3- از خود گذشتگي مقابله با زورگويي
4- احساس شخصيت - آزردگي از بي توجهي
5- نااميدي - بزه كاري
6- بحران هويت
7- وضع ظاهري - اهميت به آراستگي وضع ظاهر
8- تخيل
9- نگران از آينده
10- سه نوع دوستي: 1) دوستي با همجنس همسال خود
2) دوستي با كودكان . 3) دوستي با بزرگسال و اعتماد به او
نظارت بر اين دو نوع دوستي الزامي است.
ويژگي هاي اجتماعي نوجوان
كشف خويشتن و هويت يابي
1- مشاركت اجتماعي - به دنبال ايفاء نقش در جامعه است. اگر اين حس هدايت نشود منجر به انحرافات اجتماعي مي شود.
2- هويت جويي: بحران هويت.
نوجواني و نيازها
1- نيازهاي زيستي - تغذيه - خواب - فعاليتها
2- نيازهاي رواني
1) محبت جويي - امنيت خواهي - ترجيح معيارهاي گروهي بر بسياري از معيارهاي اجتماعي - مذهبي - خانوادگي چون جوان به دنبال مقبوليت است.
2) تشويق و تكريم
3) نياز به مذهب و فلسفه زندگي
هويت جويي
اگر نوجوان هويت خويش را نبايد دچار آشفتگي نقش خواهد بود.
در جوامع پيچيده و بزرگ اين هويت يابي دير به نتيجه مي رسد. و نوجوان در انتخاب الگو با مشکل مواجه مي شود.
اما در جوامع روستايي دوره هويت جويي کوتاهتر است و نوجوان کمتر با مشکل مواجه است.
مقوله هاي مهم هويت
هويت جنسي
يکدختر بايد بداندکه دختر است و بايد نقش يک خانم را ايفا کندو يک پسر بايد به دنبال آن باشد که نقش مرد را ايفا کند. لذادختر بايد به خصوصيات شخصيتي يک دختر آشنا باشد.
پسر بايد به خصوصيات مرد آشنا باشد. بايد به وظايف خود در مقابل جنس مخالف خودآشنا باشد.
2- هويت شغلي و تحصيلي
اينکه آيا بايد درس بخوانديا نه
3- هويت اعتقادي
سوالات ديني در اين سن براي نوجوان پيش مي آيد.
هويت خانوادگي - هويت ملي - هويت سياسي
نوجوان بايد تا پايان سن نوجواني هب اين هويت ها دست پيدا کند در اين راه نيزنبايد عجول بود.
ارتباطات اجتماعي
توصيه ها و آموزش روشهاي عملي در زمينه تربيت عاطفي اجتماعي
1- ياري در کسب صلاحيت هاي لازم براي اداره کردن عملي خويش در عرصه رفتار اجتماعي
در اين زمينه توجه به نکات زير ضروري است.
1- مهار خويش
2- شرکت در فعاليتهاي مثبت و موثر اجتماعي
و امر بالمعروف و نهي از منكر
البته در اين زمينه يعني شرکت در فعاليت هاي اجتماعي بايد آموزش هاي لازم را فرا گيرند.
مربيان وقتي فعاليتهاي اجتماعي نوجوان را کنترل مي کند. بهتر پي به مشکل وي مي برد و مي تواند از طريق راهنمايي هاي جمعي و انفرادي آن مشکل را برطرف کرد.
نتيجه اين فعاليت
1- پيدا کردن بينش مناسب تربيتي
2- طراحي جلسات نقد و بررسي
3- طراحي فعاليتهاي جمعي و سازنده
4- انجام فعاليتهاي خيرخواهانه
- مقيد کردن نوجوانان به انجام وظايف اسلامي
- مثال غلبه بر کم رويي و از طرفي شرمندگي ارتکاب جرم - از نتايج امر به معروف و نهي از منکر و شرکت در نماز جمعه و جماعات توسط نوجوان اند.
***
2- شناخت رفتارها - روابط و مهارتهاي اجتماعي
بايد بدون اين که لحن نصيحت يا سرزنش داشته باشيم درموردچگونه رفتار کردن با ديگران به نوجوان آموزش بدهيم. احوال پرسي - تعارفات اجتماعي خود را عقب نکشيدن - مکالمه و محاوره خوب را به نوجوان آموزش داد. لازم نيست از اين آموزشها نتيجه فوري بگيريم يعني اگر اين توضيحات به سرعت نتيجه ندهد نبايد عصباني شويم و با نوجوان شدت عمل به خرج دهيم بلکه نياز به ملايمت و رعايت حرمت اوست.
آشنايي با آسيب هاي اجتماعي
بايد نوجوان را با آسيبهاي اجتماعي از قبيل اعتياد - فساد - آشنا کرد کنترل خانواده از طريق جذب نوجوان به خانواده مي تواند بهتر صورت بپذيرد و از رابطه عميق نوجوان با اجتماع تا حدي کاسته شود.
آشنا کردن نوجوان با عاقبت - تبعيت صرف از عواطف .
دنباله روي عواطف بدون هدايت گري عقل آسيب زاست و آسيب هاي جبران ناپذيري وارد کرده است.
براي جلوگيري از مشکل فوق يابد تغييرات بهنجار را زماني به نوجوان ارائه کنيم که تغييرات و تحولات مورد نظر را در او مشاهده کنيم يعني توضيحات لازم را زماني بدهيم که احساس کنيم او عملاً با تغييرات مذکور مواجه شده و يا تقريباً مواجه خواهد شد. و بايد او را مسئول هدايت و غلبه بر اين تغييرات معرفي کنيم.
گفتگو و به انديشه و استدلال کشاندن، راه برقراري ارتباط و تأثيرگذاري برجوان است
حالات عاطفي نوجوان: 1- عصبانيت : تجربه ناکاميهايي از خانه و جامعه عامل عصبانيت او در خانه است. عصبانيت جوان متوجه افراد ضعيف و ملايم مثل مادر خواهر و... مي باشد. عقب نشيني و عدم تسليم در مقابل خواسته هاي او تا حد ممکن ممنوع است.
2- يأس : عامل عدم پختگي در رفتارهاي اجتماعي است.
3- ترس : رفتار محتاطانه، لاف زدن ، اظهار قدرت .
راه سرپوش گذاشتن بر ترس: محدود ساختن روابط جوان به خصوص با افراد غير هم سن و سال خود.
4- محبت: علاقه مندي نوجوان به افرادي با سنين بالاست اين تصور خيالي پناه گاهي براي نوجوان است و عامل آرامش در نگراني ها و آشفتگي ها است
5- هويت جويي : 1- هويت جنسي 2- هويت شغلي و تحصيلي
3- هويت اعتقادي و هويت ملي، خانوادگي و سياسي.
.: Weblog Themes By Pichak :.

