گاهی واژه های بزک کرده انسان را فریفته
و عقل انسان را تسخیر می کند
اینجاست که مطهری ها باید فریاد رسی کنند
نقد استاد شهيد مطهري بر كتاب حسين وارث آدم دکتر شریعتی
مجموعهآثاراستادشهيدمطهرى، ج17، ص: 671
2. «حسين وارث آدم»
اين كتاب تأليف دكتر على شريعتى است. در سفرى كه در 26- 30 آذرماه 51 به مشهد رفتم نسخهاى از آن را انتشارات طوس به من داد و در بين راه و تهران خواندم.
آنچه دستگيرم شد از هدف اين جزوه كه در زير لفّافه بيان شده است و به تعبير خود جزوه، نويسنده خواسته است «تمام عقدهها و عقيدههاى خود را در اين جزوه بگويد» اين است:
1. اين جزوه نوعى توجيه تاريخ است براساس مادى ماركسيستى، نوعى روضه ماركسيستى است براى امام حسين كه تازگى دارد.
[طبق اين جزوه] آغاز تاريخ بشر اشتراكيت و برابرى است، سپس نابرابرى و حق و باطل يعنى مالكيت آغاز مىگردد و از اينجا جامعه بشر دو بخش مىشود آنچنانكه دجله و فرات از يك سرچشمه مىجوشند و سپس دو بخش مىگردند و از يكديگر جدا مىشوند. دو بخش انسان يعنى دو طبقه: طبقه برخوردار و استثمارگر و طبقه محروم و استثمار شده. طبقه حاكم و برخوردار و استثمارگر سه چهره دارد: سياست، اقتصاد، مذهب؛ يا صاحبان زر و صاحبان زور و صاحبان تزوير كه كار اولى برده ساختن و كار دومى غارت كردن و كار سومى فريب دادن است. قصر و دكان و معبد، سه شعبه يك بنگاهند. تيغ و طلا و تسبيح يك كار مىكنند.
مجموعهآثاراستادشهيدمطهرى، ج17، ص: 672
نظام حاكم بر تاريخ همواره همين بوده است و آنچه غير از اين بوده نهضتهايى بوده محكوم، قيامها و انقلابهايى بوده دلسوزانه و مذبوحانه، و چون زيربنا فاسد بوده، از همه آن نهضتها كه به وسيله ابراهيمها و موسىها و عيسىها و محمدها و علىها و حسينها صورت گرفته نتيجه معكوس گرفته شده است، آنچه بنا بوده قاتق نان بشر بشود بلاى جانش شده و زنجير ديگر بر دست و پايش.
آزادى سبطى بىدوام بوده (ص 22). نواى امام حسين، خاموش اما بانگ گوسالههاى سامرى هميشه بلند است (24). سرنوشت محتوم همه وارثان آدم اسارت و گرفتارى است (ص 28). وراثت آزادى و عدالت و بيدارى، نهضت محكوم تاريخ است و وراثت بردگى و بيداد و مذهب خواب، نظام حاكم بر تاريخ (ص 39). امام حسين مظهر شكست آدم است (ص 47).
در اين جزوه سرزمين بين النهرين سمبل تمام زمين و تاريخش نمايشگر تاريخ تمام زمين است. دو نهر دجله و فرات سمبل دو جناح متضاد بشرى است كه از هم جدا شده و در نزديكى بغداد بهطور دروغين بهم مىپيوندند آنچنانكه در دوره خلافت اسلامى اين وحدت دروغين پيدا شد (صفحات 9، 29، 39) و بار ديگر به شكل فجيعترى جنايت برقرار مىشود. همه جنايتكاران جهان در هر يك از سه چهره در چهرههاى سه گانه خلافت اسلامى ظهور و حلول مىكنند و بدبختىاى آغاز مىشود كه در جهان سابقه ندارد (صفحات 15، 27، 28، 35). آنچه بَدان همه دارند اين تنها دارد.
سرنوشت دجله و فرات اين است كه در نهايت به دريا بريزند و آرامش يابند.
سرنوشت بشريت و پايان تاريخ بشر نيز اشتراكيت و سوسياليسم است و تنها در آن وقت است كه بشر از بلاى مالكيت و نظام طبقاتى نجات مىيابد و زيربنا خراب مىشود و زيربناى واقعى عدل و داد واقعى درست مىشود.
تلاشهاى انقلابيون تاريخ با زيربناى طبقاتى، دلسوزانه ولى مذبوحانه و بىنتيجه بوده است. فقط با محو طبقات است كه جامعه به سعادت واقعى خويش نائل مىگردد (ص 9): الا بِالْاشْتِراكِيَّةِ تَطْمَئِنُّ الْقُلوبُ..
امام حسين به سوى مرگ مىشتابد تنها و بىاميد (ص 23). او مظهر شكست آدم است و تعصبى بىحاصل به خرج مىدهد (ص 47).
در اين جزوه به طوركلى كلمه آدم يا انسان، سمبل انسان سوسياليست است و
مجموعهآثاراستادشهيدمطهرى، ج17، ص: 673
توحيد جهان توجيه توحيد و وحدت جامعه است كمااينكه شرك اعتقادى سايهاى است از شرك و ثنويّت حيات. با اين بيان بار ديگر جنبه ماركسيستى جزوه روشن مىشود كه وجدان هركس را مولود و انعكاسى از وضع اجتماعى او مىدانند و مىتواند مبيّن نظر دوركهايم باشد نه نظر كارل ماركس.
آنچه در اين جزوه به چشم نمىخورد شخصيت امام حسين و آثار نهضت اوست.
مبناى جزوه بر اين است كه در جامعه طبقاتى همه تلاشها بىحاصل است. انقلابيون تاريخ، وارث آدم يعنى انسان اشتراكى مىباشند و قيامشان براى حق بوده و حق يعنى عدالت، برابرى، يعنى اشتراكيت.
امام حسينِ اين جزوه همان امام حسين مظلوم و محكوم روضه خوانهاست كه هيچ نقشى در تاريخ ندارد، با اين تفاوت كه امام حسينِ روضه خوانها لااقل سفره گريهاى براى توشه آخرت پهن كرده و امام حسينِ اين جزوه- به وسيله روضهها و گريهها- ابزارى است در دست جناح حاكم براى بهره كشى طبقه محكوم.
در اين جزوه معبد هميشه در كنار قصر و دكان، و روحانى همواره در كنار حاكم و سرمايهدار [است]، و البته آنچه در كنار است معبد است- نه خصوص كليسا و يا دير و صومعه و يا كنشت و يا بتخانه- كه شامل مسجد هم مىشود. طبعاً تكليف روحانى هم روشن است.
.: Weblog Themes By Pichak :.

