شفعاي روز قيامت

امام صادق (ع) فرمود: انکار کننده معراج و سوال در قبر و شفاعت از شيعيان ما نيست.

شفعاي روز قيامت بسيارند.

اول - رسول ارکم (ص)

در اثر کثرت علاقه پيامبر به امت خود گناه امت او به او واگذاشته شده و او بعداً به خدا عرض مي کند آبروي مرا بين پيامبران و ملائکه و اهل محشر حفظ فرما و مرا خجلت زده منما . خدا اين آيات را فرستاد: انا فتحنا لک فتحا مبينا.

ليغفر لک الله ما تدقم من ذنبک و ما تأخر

مفضل بن عمر وقتي اين حديث را شنيد گريه کرد . عرض کرد فضيلت بزرگي است که از شما به ما مي رسد.

امام صادق (ع) فرمود: اي مفضل اين احسان از براي امثال تو مي باشد.

اين حديث را براي عاميان تارک عبادت نقل مکن که شفاعت ما به اينها نمي رسد. زيرا شفاعت ما به کساني مي رسد که خدا از انها راضي باشد.

امام رضا (ع) فرمود : رسول اکرم فرموده: انما شفاعتي لاهل الکبائر من امتي الخ به آخر حديث

حضرت علي (ع) فرمود: روزي حضرت زهرا نزد پدر بزرگوارش عرض کرد در روز جزا شما را کجا ملاقات کنم: فرمود نزد در بهشت پرچم مد با من است. اگر انجا نبوديد: نزد حوض کوثر امتم را سيراب مي کنم. اگر نبوديد در کنار صراطم دعا مي کنم خدايا امتم را به سلامت بدار اگر انجا نبوديد در کنار جهنم امت خود را از آتش دور مي کنم.

اني شافع يوم القامه لاربعه و لو جاووا بذنوب اهل الدنيا برآورندگان حاجت اولاد من ياري کنندگان ايشان.

***

قل للله الشفاعه جميعا

شفاعت ضروري دين و مورد قبول همه است 

شفيع: کسي که ضميمه ی ما شود و ما را ياري کند د رعمل خير يا شر

شفاعت  در تکوين

نمونه دکتر شفيع بيمار است  پيامبر مثل دکتر است.

استجيبوا الانبياء و سلموا لامرهم و عملوا بطاعتهم تدخلوا في شفاعتهم

برد شفاعت در آخرت به اندازه برد آن در دنياست.

هر کس دست کسي را بگيرد و حسنه اي را احيا کند تا صبح قيامت هر کس استفاده کند مورد شفاعت اوست.

شرايط شفاي بيمار

بايد فراهم باشد مثلا بیمار قابل درمان باشد  شرط شفاعت هم همین است لتنذرمن کان حياً

بيمار با پزشک معاند نباشد

در انتخاب پزشک دقت کند.

شفاعت

شفاعت آيا به هم زدن نظام قواين حق است:

- مشرك شفاعت نمي شود.

قانون الهي: يغفر ذلك لمن يشاء

شفيع: كسي كه ضميمه ما شود و ما را ياري كند. در كاري كه به تنهايي ممكن نباشد. شفاعت در عالم خلقت جريان دارد. تنها مربوط به مذهب نيست. مثل مريض كه نمي تواند خود را درمان كند. به درمان خود دكتر را ضميمه مي كند. شفاعت دكتر تكويني است. انبياء شفيع در شريعتند.

آدم مريض به دكتر مي رود براي درمان بني آدم مقابل پيامبر مي ايستد و مي گويد گمراهم مرا هدايت كن. عين آن است. الآن شما در شفاعت پيامبر و خدا هستيد. اگر شفيع شما بت پرست بود شما مي بايست در بت خانه باشيد.

راه شفاعت طلبي

علي (ع) استجيبوا الانبياء و سلموا لامرهم و عملوا بطاعتهم تدخلوا في شفاعتهم. دنيا بيمارستان است. يك عده بيماران پيامبرند يك عده بيماران موسي (ع) و يك عده بيماران بت و گاوند و يك عده بيماران دنيايند و فقط دنيا آنها را درمان مي كند. اگر ميزان اعمال هر امتي پيامبر آن امت باشد. شافع هر امتي در دنيا و آخرت پيامبر آن امت  است.

اگر در دنيا مورد شفاعت باشيم در آخرت هم هستيم. اگر در دنيا بد باشيم در آخرت هم بديم . من كان في هذه اعمي فهو في الآخره اعمي

شرايط شفاعت

1- مريض و بيمار : بايد زنده باشد.

ختم الله علي قلوبهم نباشد.

لينذر من كان حياً

انك لا تسمع الموتي

پيامبر شفيع چشم داران و گوش داران است.

2- مريض در حال مرگ نباشد.

3- معاند و لجوج نباشد.

خود را به گونه اي بسازد كه مورد شفاعت قرار گيرد. قطع انگشت 1 ثانيه بي انگشتي 9 سال

4- طبيب (شفيع ) ؛ واقعي باشد. قلابي نباشد.

5- هم سنخي و هم رنگي شفاعت شونده با شفيع.

امام فرمود ما امام انسانيم اگر مسخ شويد مأموم امام نيستيد.

شفيع: نافذ الكلمه و قدرتمند باشد.

شفاعت مخصوص خداست.

و ذروالذين اتخذوا دينهم لعباً و لهواً و غرتهم الحيوه الدنيا و ذ كر به ان يكسب نفس بما كسبت ليس لها من دون الله ولي و لا شفيع شفاعت مخصوص خداست.

2- اين كه چه كسي شفاعت كند براي چه و براي چه كسي شفاعت كند همه اش به اذن خداست. لايشفعون الا لمن ارتضي (دينه)

شفاعت كردن به اذن خدا شرك نیست.

امام صادق (ع) سوال شد: ايصلح السجور لغير الله تعالي قال (ع) لا قال فكيف امر الله الملائكه بالسجود لآدم فقال (ع) من سجد بامر الله فقد سجدالله فكان سجوده لله اذ كان عن امر الله سجده براي خدا

1- مع الواسطه

2- بلاواسطه

همان گونه كه اين گونه سجده كردن منافي با توحيد نيست.

شفاعت كردن به اذن خدا منافي با توحيد نيست.

اینان مورد شفاعت قرار نمی گیرند  مشرکین  اهل معصیت 

کسانی که نه خدا را مي خواهند نه شفيع را.

حدثني بحديث ينفعي قال (ع) يا ابا حمزه كل يدخل الجنه الا من ابي همه به بهشت مي روند مگر كساني كه نمي خواهند قلت يا بن رسول الله احد اياني عن الجنه قال (ع) نعم قلت من قال (ع) من لم يقل لا اله الا الله كسي كه زير بار توحيد نرود.

صبغه الله و من احسن صبغه الله منافق رنگ الهي به مغز وجودش رسوخ نكرده

 گروهي که بشر را جاي خدا گذاشته اند.

 



تاريخ : پنجشنبه سیزدهم تیر ۱۳۹۲ | 12:32 | نویسنده : مسعود اسدي خانوکی |