تقليد

تقليد در احكام شرعي (فروع دين) بر كسي كه نمي تواند مجتهد باشد واجب است. و واجب است از مجتهد جامع الشرايط تقليد كند.

 

 راه تشخيص مجتهد اعلم سه راه است  یا خود انسان بايد اهل فن باشد و تشخیص دهد يا اينكه دو عادل خبر دهند در صورتي كه دو عادل ديگر خلاف آن را نگويند. یا مجتهد مشهور به اعلمیت باشد

 

عدول از مجتهد مساوي به مساوي بلا اشکال است

راه شناخت مجتهد جامع الشرايط: 1- يقين 2- دو عالم عادل 3- اهل علم

 

راه بدست آوردن فتوي مجتهد: 1- شنيدن از مجتهد 2- شنيدن از دو عامل

 3- وثقه (راستگو. 4- ديدن از رساله مورداطمينان

 

اعمالي که انسان بدون تقليد انجام دهد در صورتي درست است که

1- بفهمد به وظيفه واقعي اش عمل کرده

2- عمل وي با فتواي مرجع تقليدش مطابق باشد

3- نزديک بودن عمل به احتياط

 

انواع نظرات مجتهد: 1- حکم 2- فتوي 3- احتياط واجب 4- احتياط مستحب

 

بقاء تقلید بر مجتهد اعلم ميت جایز است طبق نظر بعضی مراجع واجب است

 

 وظیفه ی کسی که حکم مسئله ای را  نمیداند :بهجت میفرماید : در مسائلي که تقليد کرده و عمل کرده اگر انسان حکم مسأله اي را نمي داند. صبر کند تا فتواي مجتهد اعلم را بدست آورد يا به احتياط عمل کند اگر از انجام عمل محذوري لازم نیايد انجام دهد. اگر بعداً معلوم شد مطابق با فتواي مجتهد اعلم نبوده اعاده کند.

اراکي میفرماید  : صبر کند تا فتواي مجتهد اعلم را بدست آورد. اگر نمي تواند رجوع به غير اعلم جايز است.

 

اگر در بخشی احکام مجتهدی اعلم باشد و در بخش دیگر مجتهد دیگری اعلم باشد طبق نظر آقای فاضل : احتياط وجوبي به تقسيم تقلید است

 

فتاواي رهبري :1- وجوب تقليد مسأله عقلي اجتهادي است.

 

آيا عمل به احتياط بهتر است يا تقليد:

 چون احتياط مبتني بر 1- شناخت موارد احتياط است

2-  و علم به کيفيت احتياط است و افراد کمي اين شناخت را دارند.

به علاوه عمل به احتياط وقت بيشتري را مي طلبد.

بنابراين اولي تقليد از متجهد جامع  الشرايط است.

 

تشخيص موضوع به عهده ی مکلف و مقلد و تشخيص حکم وظیفه ی مجتهد است

 

آيا تقليد مجتهدي که رساله عمليه ندارد يا در مسند مرجعيت معرفي نشده جايز است.

جواب: اگر جامع الشرايط باشد اشکال ندارد

 

در مسائل اختلافي بايد از اعلم تقليد کرد مگر اين که فتواي اعلم مخالف احتياط باشد و فتواي غير اعلم موافق احتياط

 

 تبعيض در تقليد در فتواي مختلف القول اشکال ندارد.

 

معناي تقليد: پیروی جاهل از عالم است

وجوب  تقليد مبنای قرآني ، روايي و عقلي دارد

 

فوايد و آثار تقليد:  1- مبارزه با دشمن و عامل همبستگي

2- جلوگيري از تحريف و فراموش شدن دين. 3- معذور بودن عند الله

4- حل مشکلات حقوقي و معضلات اجتماعي و خانوادگي

 

 آثار زندگي بدون تقليد: 1- بوجود آوردن مشکلات خانوادگي و حقوقي

2- تفرق و اختلاف در مبارزه با دشمن به خاطر سلايق مختلف در امر مبارزه

3- تحريف دين

 

شرايط مرجع تقليد: اعلم، بالغ، عاقل، زنده، حلال زاده، مرد، مدیر و مدبر، آگاه به زمان و عادل باشد  و حریص به دنیا نباشد

 

نحوه رسيدن فقه اسلامي به دست ما: علمای بزرگی در این راه به زندان رفته یا شهادت رسیده اند مانند شهید اول و شهید ثانی

 

علت اختلاف  در احکام:

1- علت تاريخي و تهاجم فرهنگي از ابتدا بوده است.

2- حاکميت جور

3- معاندين فکري در دين که نتیجه ی آن هزاران حدیث جعلی و بدعت ها و تفسیر به رأی ها است

4- ضعف اطلاع رساني. 5- اختلاف در مبناهای اصولی(منظور اصول فقه است )

7- تأثیر مقتضیات زمان و مکان

 

 



تاريخ : پنجشنبه چهاردهم مهر ۱۳۹۰ | 15:28 | نویسنده : مسعود اسدي خانوکی |