فلسفه ي طهارت :طهارت راهي به سوي حب الهي  است

فيه رجال يحبون ان يتطهروا و الله يحب المطهرين

آثار کثافات:1 جسمي.2-روحي: کثافاتي که در روح اثر مي گذارند نجس اند و رجس اند. نجاسات: اثر روحي دارند.

 

طهارت: پاک شدن از آنچه که در روح انسان اثر منفی مي گذارد.

اقسام طهارت : 1- بدن و  مکان و لباس. 2- اموال . 3- نفس

مطهرات:1- آب: علي (ع): خلق الله الماء طهوراً لا ينجسه شيء الا ما غير لونه اوطعمه او ريحه.

مائده آيه 6- و هو الذي ارسل الرياح بشراً بين يدي رحمته و انزلنا من السماء ماءاً طهوراً.

2- آفتاب : امام باقر (ع) کل ما اشرقت عليه الشمس فهو طاهر.

3- خاک : امام صادق (ع) : ان الله جعل التراب طهوراً کما جعل الماء طهوراً.

آتش (در مواردي پاک کننده است مثلا آنجا که موجب  استحاله شود)

تطهير اموال با صدقه : توبه 103 خذ من اموالهم صدقه تطهرهم و تزکيهم بها و صل عليهم ان صلواتک تکن لهم و الله سميع عليم.

طهارت نفس: 1- علي (ع): فرض الله الايمان تطهيراً من الشرک.

2- علي (ع) : ان تقوي الله دواءداء قلوبکم و طهور دنس انفسکم.

3- وضو و غسل عامل طهارت باطن است. جنب و حائض اگر بدن خود را پاک کنند. کافي نيست . مهم طهارت باطن است.

اکثر آيات قرآن مربوط به طهارت باطن و نفس است.

طهارت با رشد و نمو ملازم است. نظافت گاهي با رشد ملازم نيست.

ماء طهور: آب سرچشمه حيات و عامل ادامه حيات و رشد و نمو گياهان و موجودات است

و ربک فکبرو ثيابک فطهر و الزجر فاهجر.

پاکسازي راه هدایت: آل عمران 55- و مطهرک من الذين کفروا

طهارت نفس غذاي پاک لازم دارد

و سقاهم ربهم شراباً طهوراً :امام باقر (ع): بوسيله خوردن آن ،دلهاشان از حسد پاک مي شود.

امام صادق (ع): شراب طهور آنها را از هر چيز جز علاقه به خدا پاک مي کند.

پاک کردن دل از کينه : زن مطلقه در طلاق رجعي مي تواند برگردد. ذالکم اطهر لقلوبکم و قلوبهن.

فوايد طهارت :1- فهم قرآن: واقعه 79-77 و انه لقرآن کريم في کتاب مکنون لا يمسه الا المطهرون. مس به معني دانستن است .حقايق قرآن پوشيده است. مگر براي پاک دلان.

2- شرط وتقويت ايمان : رسول اکرم (ص) : الطهور شطر الايمان اول ما يحاسب به العبد طهوره . لا تقبل صلاه بغير طهور.

2- وضو غسل دو قسم است. 1- ترتيبي - ارتماسي

احكام آبها

اقسام آب 1- مضاف  2- مطلق که عبارتند از : قليل ،كر ، چاه، باران، جاري.

 

آب كر آبي است كه اگر آن را در ظرفي كه درازا و پهنا و گودي آن هر كدام سه وجب و  نيم باشد بريزند آن را پر كند.

اگر عين نجس به آب كر برسد تا موقعي كه بو يا رنگ يا مزه آن تغيير نكرده است. آن آب پاك مي باشد اما اگر تغيير كرد نجس مي شود. آبهای چاه، باران، جاري هم همین حکم را دارند

آب قليل: از زمين نجو شد از كر كمتر باشد به محض اصابت نجاست با آن  نجس مي شود مطلقاً .

شرايط وضو : 1- پاکي و مطلق بودن آب 2- آب گل آلود و وضو گرفتن

3- مباح بودن آب و ظرف و فضا ، غصبي وقفي و از پول خمس نداده نباشد.

4- وضو از مکان هاي وقفي  - وضو گرفتن مردم کاشف از اجازه عمومي وقف یا متولی وقف باشد یا مورد وقف - اين گونه باشد شکال ندارد.

وضو گرفتن از نهرهاي بزرگ اشکال ندارد مگر آن که بداند صاحب آب راضي نيست.

اگر فراموش کند آب غصبي است وضویش صحیح است.

ظرف آب طلا و نقره نباشد.

نوع وضو گرفتن از ظرف غصبي يا طلا و نقره: با دست از ظرف، آب بردارد وضویش صحیح است   

پاکي اعضا وضو

وضو براي قصد قربت باشد.

ترتيب

وضو هنگام راه رفتن اشکال ندارد

موالات:

کمک نگرفتن در وضو - آب بي ضرر باشد.  مانعي از رسيدن آب نباشد

 کسي که بعد از نماز یا بين یا قبل از نماز شک کند وضو گرفته يا نه نمازش باطل است باید وضو بگیرد.کسی که قبلا وضو داشته شک کند وضویش باطل شده یا نه وضویش باطل نیست

 

احکام مبتلي به وضو

1- اگر پوست صورت از لاي موها پيدا نباشد شستن مو کافي است.

2- اگر شک کند پيداست يا نه بايد هم مو را بشويد و هم آب را به پوست برساند.

3- سه مرتبه شستن بدعت و حرام و در مسح پا چون از آب سوم است موجب بطلان وضوست.

تشخيص اینکه فلان ماده آیا مانع رسیدن آب به اعضاء وضو هست یا نه به عهده ی مکلف است عندالشک برطرف کند.



تاريخ : پنجشنبه چهاردهم مهر ۱۳۹۰ | 16:13 | نویسنده : مسعود اسدي خانوکی |