نقشه ي تخريب مساجد

اهميت مسجد: هبوط حضرت آدم در مسجد(كعبه)

همه ي انبياي الهي مكاني ويژه را براي عبادت در نظر ميگرفتند

اولين اقدام پيامبر در مدينه تأسيس مسجد بود

اولين اقدام امام زمان(عج) تأسيس مسجدي بزرگ در كوفه است

چون قدرت مندرين دشمنان توحيد ،از ناحيه ي مسجد سنگين ترين  شكست ها را متحمل شده اند لذا تخريب مراكز عبوديت و خداپرستي در رأس برنامه هاي آنان است

سير تاريخي آن از صدر اسلام تا به حال:

 قال علي بن حسين (ع) لقد کان من المنافقين و الضعفاء من اشباه المنافقين مع رسول الله ايضا قصد الي تخريب المساجد بالمدينه و الي تخريب مساجد الدنيا کلها امام سجاد فرمود  منافقين و ضعيف الايمان ها در زمان پيامبر قصد تخريب مساجد در مدينه را داشتند اين نقشه براي تخريب مساجد تمام دنيا براي هميشه از طرف منافقين وجود دارد

نمونه هاوشيوه هاي تخريب:1-کمرنگ کردن حضور مردم به بهانه گرماي تابستان در صدر اسلام پيامبر فرود نزديك است امر كنم خانه هايشان را به آتش بكشند

2- حرمت شکني: كه اوج  آن واقعه ي حره و حمله به مسجد پيامبر، خون ريزي و ورود و ادرار  سگها در آن مكان مقدس بود

3- تخريب مسجد با مسجد: مانند مسجد ضرار: لا تغرنکم کثره المساجد و اجساد قوم مختلفه (رفت و آمد اقوام و زيادي مساجد شما را نفريبد) قيل يا رسول الله کيف العيش في ذالک الزمن فقال خالطوهم بالبرانيه (يعني في الظاهر) و خالقوهم بالباطن(گفته شد در اين هنگام چگونه زندگي كنيم فرمود ظاهرا در ميان آنها باشيد ولي در باطن مخالفشان باشيد

 4- تأسيس زيارتگاههاي بدون سند و گذرگاه هاي خوابكي در مقابل مساجد و چرخش توجه مردم به آنها و غفلت از مساجد.

5- تخريب مسجدي ها و ملاها و روحانيت با شايعه و لطيفه و فيلم.

6- تکبر مردم نسبت به خدمت کردن به مسجد و اذان و تكبير گويي.

7- خالي کردن مساجد از محتوا و معني  كه شيوه هاي آن عبارتند از

1- امامت جماعت، وليد مست و کنيز مست

2- زينت کردن مساجد :كه به جاي ياد خدا انسان به ياد مظاهر دنيا مي افتد.

 3-سخن دنيايي درمساجدگفتن:عقربي درقيامت اين افرادرا چون دانه بر ميگيرد.

4-بيرون بردن محافل قرآني و محافل ذکرودعا ازمساجد. نصبت القرآن للمساجد.

آثار و بركات حضور در مساجد:

. يا اباذر اتعلم في  اي شيء انزلت هذه الآيه: اصبروا و صابروا و رابطوا و اتقوالله لعلكم تفلحون . قلت لا ادري فداك ابي و امي. قال: في انتظار الصلوه خلف الصلاه. يا اباذر! اسباغ الوضوء في المكاره من الكفارات و كثره الاختلاف الي المساجد فذالكم الرباط. يا اباذر! كل جلوس في المسجد لغو الا ثلاثه. قَرائَةُ مُصَل اَو ذِكرُ اللهِ اَو سائِلُ عَن عِلمٍ.

آثار و بركات حضور در مسجد:

1- فضيلت بيشتر نماز در مسجد: فضل الجماعه علي الفرد بکل رکعه الف رکعه

2-معيار تشخيص بي نماز از نمازگزار: امام صادق: انما جعل الجماعه و الاجتماع الي الصلوه لکي يعرف من يصلي ممن لا يصلي

عليکم بالصلوه في المساجد

. و اقيموا وجوهکم عند کل مسجد و ادعوه مخلصين له الدين کما بدأکم تعودون.

قرآن و مسجد ؛رحمت، هدايت ، دواي درد  و باروري ايمان است     3-  

     4- مسجد مکان عهد با خداست: پيامبر فرمود: من قرء القرآن و هو شاب مومن اختلط القران في دمه و لحمه

پيامبر فرمود: القران عهد الله الي خلقه فقد ينبغي للمرء المسلم ان ينظر في عهده و ان يقرء منه في کل يوم خمس آيه

انما نصبت المساجد للقرآن

من احب القرآن فليحب المساجد    5- قرآن دوستي:

   6- استجابت دعا  در مسجد:ان الله يستحيي من عبده اذا صلي في جماعه ثم سأله حاجه ان ينصرف حتي يقضيها

امام صادق از قول پيامبر فرمود يا فضل لايأتي المسجد من کل قبيله الا وافدها و من کل اهل بيت الا نجيبها يا فضل لا يرجع صاحب المسجد باقل من احدي ثلاث اما دعاء يدعوا به يدخل الله به الجنه و اما دعاء يدعوبه فيصرف الله عنه بلاء الدنيا و اما اخ يستفيده في الله عز و جل.

هشت فايده ي مهم :: من اختلف الي المسجد اصاب احد الثمان.7- دوست خوب 8- علم جديد ، 9-هدايت ،  10-حفظ از گمراهي  11- ترك گناه ،12- ترس از خدا .13-  شرم از مردم ،14-  فهم آيه.: من اختلف الي المسجد اصاب احدي التمان.آخا مستفاداً في الله (برادرمفيد و با ارزش).او علماً مستطرفا(دانش نو) او آيه محکمه(دليل محکم)او يسمع کلمه تدل علي هدي(موجب هدايت شود)او رحمه منتظره او کلمه نرده عن ردي (باز ميدارد از گناه) او يترک ذنباً خشيه او حياء.

 15- آبرو و وجاهت اجتماعي: لا يأتي المسجد من کل قبيله الا وافدها و من کل اهل بيت الا نجيب ها

 16- يادگيري : من غدا الي المسجد لا يريد الا ليتعلم خيراً او يعلمه کان له اجر معتمر تام العمره و من راح الي المسجد لا يريد الا ليتعلم خيراً او يعلمه فله اجر حاج تام الحجه.

17-نشاط وشادابي:تشبيه مساجد به باغهاي بهشت،سياحتوتفريح مؤمن طبق روايت

18- ورود در بهشت: بر در ششم بهشت مکتوب است: و علي الباب السادس مکتوب لا اله الا الله محمد رسول الله علي ولي الله من اراد ان يکون قبره و سبعاً فسيحاً فليبن المساجد و من اراد ان لا تأکله الديدان تحت الارض فليسکن المساجد و من احب ان يکون (خيمه) طرياً مطراً (تر و تازه) لا يبلي (نپوسد) فليکنس المساجد و من احب ان يري موضعه في الجنه فليکس المساجد بالبسط .

19- مانع نزول بلا : اي گنه کاران اگر محبين جلالم و عامرين زمين و مساجد (به نماز) و شب زنده داران نبودند عذابم را بر شما ناز مي کردم. : امام صادق به نقل از امام باقر (ع) فرمود: ان الله اذا اراد ان يعذب اهل الارض بعذاب قال لو لا الذين يتحابون في جلالي ويعمرون مساجدي و يستغفرون بالاسحار لانزلت عذابي

يا اباذر! يقول الله تبارك و تعالي: ان احب العباد اليَّ، المتحابون من اجلي، المتعلقه قلوبهم بالمساجد و المستغفرون بالاسحار؛ اولئك اذا اردت باهل الارض عقوبه ذكرتهم فصرفت العقوبه عنهم.

20- پاك شدن از گناهان و رشد منعوي: يا اباذر! اِن الله تعالي يعطيك مادمت جالساً في المسجد بكل نفس تنفست درجه في الجنه و تصلي عليك الملائكه و تكتب لك بكل نفس تنفست فيه عشر حسنات و تمحي عنك عشر سيئات

پيامبر (ص): حين يخرج الرجل من بيته الي مسجد فرجل (براي هر قدمي) تکتب حسنه و رجل تمحو سيئه.

21- جوانمردي: فاما مروه الحضر فتلاوه القرآن و حضور المساجد و صحبه اهل الخير و النظر في الفقه امام صادق (ع) (همه در مسجد جمع است)

22- حشر با شهدا و صديقين : علي (ع): اجابه الموذن کفاره الذنوب و المشي الي المسجد طاعه الله و طاعه رسوله و من اطاع الله و رسوله ادخله الجنه مع الصديقين و الشهداء و کان في الجنه رفيق داوود و له مثل ثواب داوود.

23- كسب ايمان واقعي: ايمان واقعي : قال رسول الله اذا رايتم الرجل يعتاد المسجد فاشهدوا له بالايمان.  قال الله تعالي انما يعمر مساجد الله من امن بالله واليوم الاخر

24- آثار برزخي: الا ومن مشي الي مسجد يطلب فيه الجماعةکان له بکل خطوة بمشون, الف حسنةويرفع له من الدرجات مثل ذالک فان مات وهو علي ذالک وکل الله عزوجل به سبعين الف ملک يعودونه في قبرة ويبشرونه ويونسونه في وحدته ويستغفرون له حتي يبعث (پيامبر ص)

25- مهمان خدا شدن : قال الصادق (ع) :من اقام في مسجد يعد صلاته انتظار الصلاة فهو ضيف الله وحق علي الله ان يکرم ضيفه

26- اقامه ي واجب يا احياء مستحب و نجات از هلاكت: قال الحسين (ع) قال رسول الله (ص) :من ادمن (هميشه رفت وامد کند) الي المسجد اصاب الخصال الثمانيه, آية محکمة او فريضة مستعمله او سنة قائمة  او علم مستطرف وجديد او اخ مستفاد او کلمة تدلة علي هدي اوهلاکه ترده عن ردي وترک الذنب خشية

27- جارو کردن مسجد »ازاد کردن بنده

28- غبار روبي از مسجد »برخورداري دو چندان از رحمت الهي

29- آثارکساني که به انتظار نماز , در مسجدند: 1-عبادت2-ثواب نماز مستحبي

 30- خالص شدن به درگاه خدا

31- غفران الهي :امام باقر (ع) فرمود: من اذن عشر سنين محتسباً يغفر الله له مد بصره و مد موته في السماء و يصدقه كل رطب و يابس سمعه و له من كل من يعصلي معه في مسجده سهم و له من كل من يصلي بصوته حسنه.

 32 - عاقبت به خيري: عن آبائه عن علي بن جندب عن موسي بن جعفر (ع) قال رسول الله: يؤمر برجال الي النار فيقول الله جل جلاله لمالک قل للنار لاتحرق لهم اقداماً فقد کانوا يمشون الي المساجد..

34- نوري در قيامت : عن ابي عبدالله (ع) قال عن النبي  الا  بشّر المشائين في الظلمات الي المساجد بالنور الساطع يوم القيامه

35 -پناهگاه امن فرهنگي

36- ارتباط بين تقوا و عدالت اجتماعي

37- مسجد مکان تربيت فرد و جامعه

38- مرکز تصميم گيري و مبارزه با باطل.

39 حسن ظن و اعتماد به مسجدي: گمان نيک نبردن به کسي که جماعت شرکت نمي کند.

زيان هاي ترك مسجد

1-  پيدايش نفاق و موعظه نا پذيري ::  علي (ع) فرمود: من سمع النداء (اذان) و هو في المسجد ثم خرج فهو منافق...  :علي (ع) فرمو: يوشک احدکم ان يتبداء (آشکارا به مسجد نبايد) حتي لا يأتي المسجد الا يوم الجمعه ثم يستأخر حتي لا يأتي الجمعه الا مره و يدعها مره ثم يستأخر حتي لا يأتيها فيطبع الله علي قلبه.

2- خانه دور از مسجد شوم و نامبارک است

3- نامهرباني به هم

4- حق همسايگي به جا نياوردن

5-  جواز غيبت

6-  کناره گيري از او

7-   عدم پذيرش شهادت : نمي توان به خوبي و عدالت او گواهي داد: وليس يمکن الشهاده علي الرجل بانه يصلي اذا کان لا يحضر مصلاه و يتعاهد جماعه المسلمين. (هم پيمان با جماعت مسلمين نشود. ) و انما جعل الجمعه و الاجتماع الي الصلاه لکي يعرف من يصلي ممن لا يصلي و من يحفظ مواقيت الصلوات ممن يضيع و لو لا ذالک لم يکن احد ان يشهد علي آخر بصلاح لان من لا يصلي لا صلاح له بين المسلمين

8-   سوختن خانه ها ی غیر مسجدی ها

9-  پراکندگي :عن ابي عبدالله(ع) قال: ان رسول الله(ص)  قال: اقيموا صفوفکم فاني اريکم من خلفي کما اريکم من بين يدي و لا تختلفوا فيخالف الله بين قلوبکم

10-                   شکايت مسجد متروک از مردم  در روز قيامت:

11-                   شتاب در ترک مسجد,فقر مي آورد

12-                   الغفله ترکک المسجد : غفلت بزرگ ترين آفت. غافلون کالانعام.

13-                   مورد نفرين پيامبر (ص) ملعون ملعون من لم يوقر المسجد .(به مسجد احترام نگذارد)

14-                   کسيکه مؤذن را اجابت نکند يعني در نماز جماعت حاضر نشود..پيامبر فرمود من با او در قيامت جدال مي کنم

15-عدم اعتماد به تارك مسجد: گمان نيک نبردن به کسي که در نمازجماعت شرکت نمي کند.

جايگاه مسجد :

 فلسفه وجود مساجد : وجود اجتماعاني عاري از هر گونه لغو - و تأثيم - پاك و مطهر.

 مکان شکل گيري اجتماعات ديني - کارکرد اجتماعي مسجد طبيعي است. اخبار و اطلاعات اجتماعي - جويا شدن ازحال يکديگر - شکل گيري گروههاي اجتماعي همرنگ - نقش بازدارندگي از گسترش گناه.

کانون سياسي در جامعه از زمان پيامبر حالا- جريانهاي سياسي برخواسته از مسجد ماهيت مذهبي  دارد. مسجدي ها پشتوانه سياسي جامعه.

خانه خدا در زمين ،  مرکز وحي

منبع فيوضات معنوي و گوناگون براي فرد و جامعه اسلامي

مسجد محوريت اداره امور جامعه

اولين نياز يک جامعه اسلامي

اولين پايگاه اجتماعي سياسي در اسلام

اهميت مسجد از ديدگاه عموم مسلمانان

معرفي خلفا در مسجد - حضور خلفاي جور در مسجد براي همرنگي با مسائل مهم جامعه اسلامي.

 

 



تاريخ : پنجشنبه چهاردهم مهر ۱۳۹۰ | 16:34 | نویسنده : مسعود اسدي خانوکی |