صفحه 102 جزء ششم
آیه 148 نهی از اظهار بدی دیگران مگر عليه ظلم و مظلوم برای گرفتن حق خود خدا سمیع و علیم است
149- اظهار یا کتمان خیر و خوبی و عفو از بدی ها در صورت قدرت داشتن باعث عفو خدای قادر برای شما می شود
150 و 151- کافران حقیقی که به عذاب خوار کننده گرفتارند کسانی اند که ایمان آنها تبعیضی است فقط به بعض انبیا ایمان دارند که نتیجه اش تفرقه و بدعت است
تفرقه بین خدا و پیامبرانش، و انتخاب راه غیر خدا
152 - مؤمن حقیقی به خدا و همه انبیا ایمان دارد و عامل اتحاد است اجرشان را خدای غفور و رحیم می دهد
ایراد و بهانه های یهود
153- یهود از پيامبر کتاب آسمانی کامل و یکجا می خواستند تا ایمان آورند در حالی که در زمان موسی عليه السلام بزرگتر از این یعنی دیدن خدا را خواستند که به خاطر ظلمشان گرفتار صاعقه شدند و پس از دیدن معجزات و نشانه های روشن گوساله پرست شدند آنها را بخشیدیم و موسی را پیروز کردیم و حجت روشن برای هدایت آنها به موسی دادیم
154 سه پیمان شدید و محکم خخدا از بنی اسرائیل
1-عمل به فرامین تورات با قرار دادن قسمتی از کوه طور بالای سرشان از باب تهدید
2-ورود به بیت المقدس با سجده و خشوع
2- نهی از ماهیگیری در روز شنبه
صفحه 103
ویژگی ها و جنایات یهود آیات 155 تا 161
1-نقض پیمان 2- انکار آیات الهی، 3-قتل پیامبران، 4- ادعای قساوت قلب که به خاطر کفرشان خدا بر دلشان مهر زد و جز عده ی کمی ایمان نیاورند
156- 5-تهمت بزرگ به حضرت مریم به سبب کفرشان
157- 6- ادعا کردند که حضرت عیسی را کشتند در حالی که شبیه او را کشتند نه او را، و آنانکه که در نحوه کشته شدن عیسی اختلاف دارند در اصل کشته شدن او هم شک دارند و تابع ظن هستند
158 در حالی که خدای حکیم شکست ناپذیر عیسی را به سوی خود بالا برد
159- عده ای از اهل کتاب قبل از رحلت حضرت عیسی به او ایمان می آورند تا قیامت شاهد بر آنها باشد، این آیه اثبات کننده مهدویت است
160 - ادامه ویژگی های یهود 7-ستمگری ( بعضی حلال ها توسط خدا برایشان حرام شد) 8- بسیار صد عن سبیل الله
161- 9- ربا خواری 10- حرام خواری مال مردم خوری
نتیجه اش عذاب دردناک برای این کافران
162 _ ویژگی های یهودی که مسلمان و مؤمن شدند
راسخون در علم ایمان آوردن به خدا و پیامبر و همه ی انبیا و کتب آسمانی، نماز خوان و پرداخت کننده زکات ایمان به خدا و معاد اینان اجر عظیم دارند
راسخون در علم یعنی ثابت قدمان در دانش و فرزانگان آشنا به علوم دینی
صفحه 104
163- پاسخ به منکرین وحی به پیامبر
وحی به پیامبر مانند وحی به نوح و پیامبران بعد از نوح و مانند وحی بر ابراهیم و اسماعیل و اسحاق و یعقوب و اسباط و عیسی و ایوب و یونس و هارون و سلیمان و داوودی که به او زبور دادیم
تمام خوبی های انبیا در پیامبر جمع است و وحی هم به شکل های مختلف بوده و منظور از اسباط نوادگان یعقوب است که 12 نفر بودند
164- و پیامبران دیگری که داستان آن را بیان کردیم (یوسف، الیاس، ادریس، ذی الکفل الیسع شعیب)
و پیامبرانی بودند که برای تو بیان نکردیم و وحی به موسی با تکلم بوده است
165-فرستادن انبیا برای سه هدف بشارت انذار اتمام حجت خدای عزیز و حکیم
166- در پاسخ به منکرین وحی به پیامبر
خدا با علمی که به لیاقت پیامبر داشته و ملائکه شاهد رسالت و وحی به پیامبر هستند و شهادت خدا کافی است
167- گمراه زیاد کفاری که بازدارنده از راه خدایند
168- عدم بخشش و هدایت کفار ستمگر
169-مگر هدایت به جهنم ابدی که بر خدا آسان است
170- ای مردم پیامبر اسلام رسول به حق است ایمان برای شما بهتر است و کفر تان به خدای علیم حکیم مالک آسمان ها و زمین زیانی نمی رساند
صفحه 105
171- دلایل بطلان تثلیث در مسیحیت
1-غلو است در اناجیل تثلیث نیست غلو در دین نکنید که غلو دروغ بستن به خداست
2- عیسی پسر مریم، رسول خدا، کلمه و مخلوق خدا است
و روح نشأت گرفته از خداست چنانکه در آیه دیگر آسمانها و زمین را هم از خدا می داند نه پسر خدا و خدا
3- خدا واحد و احد است چون نامحدود است و دو نامحدود عقلا متصور نیست
4-خدا مالک آسمان ها و زمین است و برای تدبیر و سرپرستی عالم خدا کافی است و نیازی به داشتن فرزند ندارد
پس ایمان به خدا و پیامبران آورید و قائل به تثلیث نباشید که این برای شما بهتر است و منزه است که خدای واحد فرزند داشته باشد
172-دلیل پنجم بطلان تثلیث
شأن نزول عده ای از بزرگان مسیحیان نجران به پیامبر اعتراض کردند که چرا به عیسی مسیح بزرگ ما اهانت می کنید و او را رسول خدا می دانید نه خدا این آیه نازل شد
حضرت عیسی مانند ملائکه از عبادت و بندگی خدا تکبر و دوری نمی کرد یعنی عیسی عبد خدا بود نه بنده خدا
کسی که از بندگی خدا دوری و تکبر کند برای عذاب محشور شود
173- اهل ایمان و عمل صالح اجرشان بلکه بیشتر از اجرشان را از فضل خدا دریافت می کنند و مستکبرین و دوری کنندگان از عبادت گرفتار عذاب دردناک اند و خدا ولی و یارشان نیست
174-ای مردم برای هدایت شما خدا برهان یعنی پیامبر و نور مبین یعنی قرآن را فرستاده
175- مؤمنینی که به خدا تمسک کنند خدا آنان را در رحمت و فضل خود داخل و با توفیقش به راه راست هدایت کند
صفحه 106
آیه 176
شأن نزول
جابر بن عبدالله انصاری که بیمار بود و فکر می کرد میمیرد پیامبر از آب وضوی خود به او پاشید جابر به پیامبر عرض کرد وارث من فقط خواهران من هستند ارث آنها چگونه است این آیه نازل شد
حکم کلاله یعنی وارث برادر و خواهر پدری یا پدر و مادری
اگر مردی بمیرد و فرزندی نداشته باشد و یک خواهر داشته باشد به او نصف می رسد و اگر دو خواهر داشته باشد به آنها دو سوم ارث می رسد
و اگر زنی بمیرد و فرزند نداشته باشد و یک برادر داشته باشد تمام اموال به برادر می رسد
اما اگر وارث میت برادر و خواهر باشند به برادر دو برابر خواهر می رسد
حکم ارث، قانون الهی برای گمراه نشدن شماست و خدا به همه چیز آگاه است
سوره مائده
1-وجوب وفای به پیمان ها و قرارداد ها و حلال بودن شتر و گاو و گوسفند و جنین آنها مگر آنچه استثنا می شود و صید در حال احرام
حکم خدا طبق مصلحت
2-هشت قانون حج
1-نقض نکردن اعمال و احکام حج (شعائر) و حفظ حدود الهی
2-حفظ حرمت ماه های حرام و پرهیز از جنگ در این ماه ها
رجب ذیقعده ذیحجه محرم
3- قربانیان نشان دار و بی نشان را حلال نشمرید بگذارید به قربانگاه برسند
4-حرمت تعرض به قصد کنندگان به خانه خدا چه برای عبادت چه برای تجارت
5- حلال بودن صید بعد از خروج از احرام
6- عدم تجاوز به کسانی که در ماجرای صلح حدیبیه مانع آمدن شما به مسجد الحرام شدند به خاطر دشمنی، یعنی
پرهیز از کینه و انتقام
7-تعاون بر نیکی و تقوا نه گناه و دشمنی
8-پرهیزگاری
اگر به این قوانین عمل نشود خدا شدید العقاب است
صفحه 107 مائده
آیه 3- یازده خوردنی حرام
1-مردار
،2- خون
، 3-گوشت خوک
،4- ذبح بدون نام خدا،
5- حیوان خفه شده، منخنقه
6- یا از کوه پرت شده، متردیه
7-یا با شکنجه یا بیماری کشته شده موقوده
8-حیوانی که به ضرب شاخ بمیرد نطیحه
9- یا روی نصب ذبح شده (برای بت ها)،
10- حیوانی که توسط درندگان کشته شده
11- تقسیم گوشت با ازلام (وسیله قمار)
تمام اینها فسق است
روز امامت و غدیر روز ناامیدی کفار، اکمال دین، اتمام نعمت و روزی است که دین اسلام مرضی خدا شد پس از خدا بترسید نه از کفار
خوردن آنچه در این آیه حرام است در صورت اضطرار حلال است گرسنگی شدید و نبودن غذا، بدون تمایل به گناه
استفاده در حد رفع اضطرار نه بیشتر، که در مورد اضطرار خدا مهربان و بخشنده است
مقدمه اضطرار را برای خود فراهم نکند
بدین منظور سفر نکند
نکات این دستور الهی اعتدال در مصرف گوشت،، مورد تنفر نبودن،، برای جسم و روح بی ضرر بودن، در مسیر شرک نبودن
روز اکمال دین روز صدور این احکام نیست چون این احکام باعث یاس کفار از تقابل با اسلام نیست
روز ظهور اسلام یا عرفه یا فتح مکه هم نیست چون این آیات در سال دهم هجری هشتاد روز قبل از رحلت پیامبر نازل شده است
اعتراف بزرگان اهل سنت و روایات این روز را غدیر می داند
آیه 4 مائده
شأن نزول
زید الخیر و عدی بن حاتم از پيامبر پرسیدند ما با سگ و باز شکاری صید می کنیم حکم حیوان وحشی حلال گوشتی که با سگ یا باز شکاری کشته می شود چیست
این آیه نازل شد
همه طیبات برایتان حلال است و صید فقط با سگ شکاری با شرایط ذیل حلال است
1-سگ توسط شما با اصول صحیح برای شکار تربیت شده باشد و این تعلیم مداوم باشد تا سگ به فرمان شما و برای شما شکار کند نه خوی درندگی
2- قبل از حرکت سگ برای شکار نام خدا را ببرید
3- سگ شکاری عادت نداشته باشد قسمتی از شکار را بخورد
لزوم تقوای در شکار و کسب و کار
که خدا سریع الحساب است
آیه 5- َ در روز عرفه یا فتح خیبر یا روز غدیر که طیبات برای شما حلال بوده غذای اهل کتاب هم حلال است الخ
حلیت غذای مؤمنین و اهل کتاب برای یکدیگر به غیر از ذبیحه اهل کتاب که برای مسلمان حلال نیست
و ازدواج موقت مسلمانان با زنان اهل کتاب پاکدامن به شرط پرداخت مهریه حلال است نه زنا و دوستی پنهانی با آنان
کفر به ایمان در اثر ارتباط با اهل کتاب یا هر دلیل دیگر حبط عمل و زیان کاری است
صفحه 108
آیه 6-تشریع و کیفیت وضو پس از خواب برای نماز و غسل جنابت پس از احتلام یا زناشویی و تیمم بر زمین و خاک پاک در صورت عدم استفاده از آب پس از غائط کردن یا زناشویی به خاطر سفر یا بیماری
فلسفه این احکام برای عسر و حرج نیست برای تطهیر و اتمام نعمت و شکر گزاری است
آیه 7- ذکر تمام نعمت های خدا و نعمت اسلام
عمل و وفای به پیمان فطری و پیمان های بیعت رضوان و عقبه و پیمان غدیر وقتی که گفتید شنیدیم و اطاعت کردیم
شنیدن و اطاعت کردن و تقوا داشتن و علم خدا به درون سینه ها
آیه 8- بسیار قیام کننده برای خدا
شهادت به قسط و عدل
کینه ها و تسویه حساب های شخصی و بغض افراطی مانع اجرای عدالت نشود
عدالت رکن تقواست
خدا از اعمال با خبر است
آیه 9- اهل ایمان و عمل صالح مغفرت و اجر عظیم دارند
صفحه ی 109
آیه 10- اهل کفر و تکذیب کننده آیات خدا همراهان جهنم اند
آیه 11-
بعد از اطاعت از خدا و تقوا و عدالت
یادآوری نعمت نجات از شر دشمنان و کوتاه شدن دست دشمنان از مسلمانان در جنگ با بنی نضیر یا در واقعه بطن نخل و تصمیم خالد بن ولید بر حمله به پیامبر و مسلمانان موقع نماز عصر و تشریع نماز خوف و در همه حوادث تاریخ اسلام
رعایت تقوا برای دوری از تکبر و غرور
و توکل بر خدا در ادامه راه برای دوری از ترس و یاس
آیه 12-پیمان گرفتن از بنی اسرائیل با انتصاب 12 رهبر برای آنان و حمایت خدا از آنان به شرط انجام پنج چیز
1-اقامه نماز
2-پرداخت زکات
3- ایمان آوردن به رسولان الهی
4- اطاعت و حمایت از رسولان خدا
5-انفاق و صدقه مستحبی
نتیجه : حمایت خدا از آنان بخشش گناهان آنها، بهشت ابدی
نتیجه کفر بعد از این پیمان، گمراهی از راه صحیح و راست است
اشاره تلویحی قرآن به جریان غدیر و 12 امامی که بعد از پيامبر به انتصاب الهی می آیند
آیه 13- حاصل پیمان شکنی بنی اسرائیل و تحریف تورات و آیات الهی
نفرین خدا، دوری از رحمت خدا و طرد شدن از طرف خدا
قساوت قلب،
فراموش کردن آنچه به آن مامور بودند از پیمان های الهی مانند نشانه های پیامبر و قرآن در تورات و در نتیجه از دست دادن بهره های مادی و معنوی،
نتیجه ی دور شدن از رحمت خدا و قساوت قلب
تحریف آیات الهی
خیانت های پی در پی
مگر عده کمی از بنی اسرائیل که به پیمان ها عمل کردند مورد عفو و صفح پیامبر قرار گزفتند
صفحه 110
آیه 14 مائده -
نتیجه ی پیمان شکنی نصارا و فراموشی بخشی از دستورات خدا
دشمنی و تجاوز و تنفر از هم تا قیامت و دیدن آثار بد آن در قیامت. خلاصه عذاب دنیا و آخرت
آیه 15- پیامبر اسلام برای اهل کتاب بسیاری از آنچه از انجیل و تورات در حقانیت اسلام مخفی می کردند بیان و آشکار کرد و از بیان بسیاری از حقایق صرف نظر کرد
از جمله ی آن حقایق بیان شد نزول قرآن از طرف خدا بود که نور و کتاب مبین است
آیه 16-
نوری که اگر کسی برای کسب خوشنودی خدا از آن تبعیت کند خدا او را به راه های سلامت (اخلاقی اعتقادی سیاسی اجتماعی فرهنگی خانوادگی ووو) هدایت کند و با اذن خدا از تاریکی ها به سوی نور خارج کند و به راه راست هدایت کند
آثار قرآن
نور بودن، کسب خوشنودی خدا، هدایت به راه های سلامت
خروج از تاریکی به نور هدایت به راه راست
آیه 17-
کفر عده ای از نصارا که مسیح را خدا می دانستند
دلیل بطلان
اگر خدایی که مالک آسمان ها و زمین است و خالق ما یشاء و قادر بر همه چیز است بخواهد مسیح و مادرش و تمام اهل زمین را هلاک کنید چه کسی می تواند مانع شود
صفحه 111
آیه 18- پیامبر یهود را به اسلام دعوت کرد و آنها را از عذاب قیامت ترساند گفتند خدا چگونه ما را عذاب کند در حالی که ما فرزندان خداییم و عذاب خدا برای ما مانند عذاب یک انسان به فرزند خود است
این آیه در پاسخ به چنین ادعاهایی است
یهود و نصارا خود را فرزند مجازی و دوستان حقیقی خدا معرفی می کردند
خدا می فرماید به آنها بگو
1- اگر اینگونه است چرا خدا گنه کاران شما را عذاب می کند
2- از طرفی شما بشری هستید مانند دیگر مخلوقات وجه امتیاز شما چیست
3- اینکه خدا شما را عذاب نمی کند تعیین تکلیف برای خداست که عذاب و مغفرت او تابع مشیت اوست نه ادعای شما
چون خدا مالک هستی است و بازگشت همه به سوی اوست
همه مملوک و مخلوق خدایند کسی فرزند خدا نیست
آیه 19- بیان حقایق از زبان پیامبر اسلام برای اهل کتاب بعد از دوران فترة یعنی دوران نبود پیامبر برای اتمام حجت بر اهل کتاب که نگویند برای ما بشیر و نذیری نیامد با ظهور پیامبر اسلام خدای قدیر بر هر چیز بشیر و نذیر برایتان آورد
بعد از حضرت عیسی عليه السلام چهار پیامبر آمد و بعد از آن تا زمان پیامبر اسلام پیامبری نبود مگر اوصیای انبیا
و اوصیا گاهی ظاهری بودند گاه مخفی
داستان سرپیچی بنی اسرائیل از دستور حضرت موسی
آیات 20 تا 26
20-حضرت موسی فرمود نعمت های خدا را به یاد ارید از جمله
انبیایی در شما قرار داد و شما را از ظلم فرعونیان نجات داد وصاحب اختیار خود کرد و نعمت هایی به شما داد که به هیچکس نداده بود
21-داخل بیت المقدس شوید که خدا برای شما معین کرده و عقب نشینی نکنید که زیانکار می شوید
22-گفتند تا عمالقه ستمگر از آن خارج نشوند ما داخل نمی شویم
23-دو نفر خدا ترس از بنی اسرائیل که خدا نعمت ایمان و فکر و شجاعت به آنها داده بود به قوم خود گفتند اگر با ایمان و توکل بر خدا یک باره وارد دروازه شهر شوید عمالقه گرچه درشت اندام هستند ولی ترسو هستند و شما با قدرت خدا پیروز می شوید
صفحه ی 112 مائده
24-بنی اسرائیل به موسی عليه السلام گفتند تا عمالقه در بیت المقدس باشند ما هرگز داخل آنجا نمی شویم ما اینجا می نشینیم تو و خدایت با آنها بجنگید
25_حضرت موسی آنها را نفرین کرد و گفت خدایا من اختیار خود و برادرم را دارم بین ما و این قوم فاسق جدایی بینداز
26-خدا فرمود تا چهل سال بیت المقدس بر این قوم حرام شد تا چهل سال در بیابانها سرگردان می مانند و تو بر فاسقین غمگین مباش
آیات 27 تا 31
داستان قتل هابیل به دست قابیل چون ویژگی بنی اسرائیل حسادت بود نمونه ای از حسادت را قرآن بیان می کند
27-برای آنان خبر بدون تحریف دو فرزند آدم هابیل و قابیل را بخوان
وقتی هر دو با عملی یا قربانی به خدا تقرب جستند از هابیل قبول و از قابیل رد شد قابیل حسادت کرد و به هابیل گفت تو را می کشم
هابیل گفت تقصیر خودت است خدا از متقین می پذیرد
28-اگر برای کشتن من اقدام کنی من به خاطر ترس از خدا اقدام نمی کنم
29-و می خواهم بار گناه گذشته ی من و گناه خودت (قتل و حسادت و ظلم) را تو به دوش بکشی که جزای ظالمین همراهی با آتش است
30-نفس سرکش حسود در جدال با وجدان به تدریج او را به قتل ترغیب کرد برادرش را کشت و زیان کار شد
31- خدا زاغی را فرستاد تا با کندن زمین دفن جسد برادر را به او آموزد قابیل گفت وای بر من آیا عاجز تر از این زاغ باشم پس بدن برادر را دفن کرد،. و از ترس رسوایی و فشار وجدان از نادمین شد
پیامبر فرمود تا قیامت هرکس کشته شود قابیل در گناه آن قتل شریک است چون سنت آدم کشی را او بنا نهاد
مسعود اسدی .:
صفحه 113
32-به خاطر قتل هابیل، قتل نفس بدون قصاص و فساد بر بنی اسرائیل حرام شد چون کشتن یک نفر مانند کشتن همه مردم است چون قاتل یک نفر اگر بتواند کمر به قتل همه می بندد و مصداق دیگر قتل معصوم است که مانند کشتن همه مردم است و مصداق دیگر منحرف کردن یک نفر مانند منحرف کردن همه است و نجات دادن یک نفر از مرگ مانند نجات دادن زنده کردن همه مردم است چون نجات دهنده این روحیه را دارد که اگر بتواند همه را نجات دهد و حفظ معصوم و هدایت به راه راست و نجات یک نفر از انحراف مانند نجات همه مردم است
چه اینکه یک نفر منشأ یک نسل بیشمار خواهد شد
رسولان الهی با آیات روشن برای هدایت بنی اسرائیل آمدند ولی بنی اسرائیل بعد از هدایت در فساد و آدم کشی و تعدی در زمین زیاده روی کردند
آیه 33- شأن نزول
عرینیان به مدینه آمده مسلمان شدند آب و هوای مدینه بیمارشان کرد به امر پیامبر آنان را به آبادی نزدیک مدینه محل پرورش شتران زکات بردند آنها پس از بهبودی چوپانان را دست و پا بریدند چشمانشان را در آوردند و شتران را بردند پس از دستگیری پیامبر اکرم دستور به قصاص داد و همان کاری که با چوپانان کردند با آنها شد این آیه نازل شد
مجازات محارب با خدا و پیامبر و مفسد فی الارض کسانی که به جان و مال مردم تعرض می کنند به حسب اندازه جرمشان
یا کشتن، یا به دار زدن، یا انگشتان دست راست و پای چپ را قطع کردن و یا نفی بلد و تبعید است محارب و مفسد در دنیا خوار و در آخرت گرفتار عذاب عظیم است
34-مگر آنکه قبل از دستگیر شدن توبه کنند که خدا غفور و رحیم است
قبل از توبه حد الهی بر آنها جاری می شد اما بعد از توبه حد ساقط ولی حق قصاص یا پرداخت دیه به صاحبان دم برداشته نمی شود
35- سه راه ذو عامل برای رستگاری
تقوا، توسل، جهاد
توسل یعنی برای تقرب به خدا وسیله ای مانند تکالیف، قرآن، پیامبر و امامان معصوم انتخاب کنید
36-شدت عذاب کفار
اگر دوبرابر آنچه در زمین است داشته باشند برای نجات از عذاب قیامت بدهند از آنها قبول نمی شود
صفحه 114 مائده
37-و می خواهند از آتش جهنم خارج شوند اما نمی توانند چون عذابشان پایدار است
38 - مجازات بازدارنده عمل سرقت که خدای عزیز و حکیم مشخص کرده قطع چهار انگشت دست است که البته شرایط دیگری هم دارد که اگر آن شرایط نباشد حد بر سارق جاری نمی شود اما پس دادن مال و تعزیر به جای خود باقی است
39-سارق اگر قبل از اثبات جرم و دستگیری از ظلمی که کرده توبه کند و خود را اصلاح و جبران خسارت کند حد الهی از او برداشته می شود که خدا غفور و رحیم است
40-چون خدا مالک حقیقی آسمان و زمین است و عذاب و مغفرتش طبق مشیت خودش است و بر هر کاری قادر است
مشیت و قدرت خدا بر بخشش توبه مملوکش تعلق می گیرد
41-یکی از اشراف یهود خیبر با همسر یکی دیگر از اشراف یهود خیبر زنا کرد حکم تورات سنگسار بود عده ای از آنها نزد پیامبر آمدند تا اگر اسلام حکم آسانتری دارد آن را اجرا کنند پیامبر فرمود در اسلام هم حکمشان سنگسار است گفتند پس ما به حکم تورات خودمان عمل می کنیم پیامبر فرمود در تورات هم سنگسار است و با نظر خودشان ابن صوریا که عالمترین به تورات بود را قسم داد وی حکم تورات را تایید کرد و گفت در یهود سنگسار را برای اشراف اجرا نمی کردیم تا اینکه در اشراف و افراد عادی یهود همزمان چنین فسادی رخ داد غیر اشراف به حکم سنگسار اعتراض کردند و گفتند اگر بناست حکم اجرا شود بر آن اشرافی هم اجرا شود بزرگان یهود تصمیم گرفتیم حکم سنگسار را به چهل تازیانه و با صورت سیاه در مردم چرخاندن تغییر دهیم
پیامبر اسلام آن زن و مرد یهودی خیبری را جلوی مسجد سنگسار کرد و فرمود من اولین کسی هستم که حکم خدا را احیا کردم
که این آیه نازل شد
سرعت گیرندگان در کفر که ایمانشان زبانی است تو را محزون نکند
و یهودیانی که دروغ های بزرگانشان را قبول و سخنان تو را برای تکذیب یا جاسوسی برای دیگران خوب گوش می کنند و تحریف کننده حقایق اند و می گویند اگر حکم پیامبر به نفع تان بود عمل کنید و گرنه دوری کنید
اینها با این کار خود را در معرض رسوایی قرار داده اند
سه مجازات دارند
خدا اراده کرده رسوایشان کند و توی پیامبر هم نمی توانی برایشان از خدا نجاتشان را بخواهی
و دلشان را پاک نکند
و گرفتار خواری در دنیا و عذاب عظیم آخرت شوند
خلاصه
مدعیان ایمان و سرعت گیرندگان در کفر و یهودیان تکذیب کننده و جاسوس و تحریف گر و منفعت طلب و پشت کننده به حکم خدا در داوری ها
دل ناپاک رسوا و خوار در دنیا و دارای عذاب عظیم اخروی اند
صفحه 115 - مائده
مسعود اسدی .:
آیه 42 - تاکید بر صفات یهود
گوش شنوا برای تکذیب دارند
بسیار حرامخوارند
مختار بودن پیامبر در قبول داوری بین آنها یا اعراض از آنها
و در صورت اعراض ضرری نمی توانند به پیامبر بزنند
و در صورت داوری به قسط و عدالت حکم کن که خدا مقسطین را دوست دارد
43- با اینکه حکم خدا در تورات شان هست چگونه شد که پیامبر را حاکم قرار می دهند و بعد از حکم کردن پیامبر که همان حکم در تورات است به آن پشت می کنند حاکم قرار دادن پیامبر به خاطر ایمان شان به پیامبر نیست حتی به تورات خودشان هم ایمان ندارند
خلاصه دروغگویان حرامخواران ادعای ایمان شان حرفی است به هیچ دینی پایبند نیستند
44- ویژگی های تورات
تورات نازل شده از طرف خدا بر یهود
دارای نور و هدایت
حاکم انبیای تسلیم در برابر خدا بعد از موسی عليه السلام و علمای بزرگ یهود و دانشمندان الهی که مامور به حفظ تورات بودند و بر آن شاهد بودند با تورات بر یهود حکم می کردند
در حکم کردن به تورات از مردم نترسید از خدا بترسید و آیات الهی را به بهای ناچیز نفروشید هرکس به غیر قانون خدا حکم کند از نظر اعتقادی کافر است
45-قانون قصاص در تورات
شأن نزول
در مدینه اگر یهود بنی نضیر شخصی از بنی قریظه را می کشت قصاص نمی شد ولی از بنی قریظه اگر بنی نضیر را می کشت قصاص می شد
پیامبر این قانون را برداشت بنی نضیر به اعتراض گفتند مقام ما را نزد بنی قریظه پایین آوردی
این آیات نازل شد
حکم قصاص بر یهود در تورات آمده که
جان در مقابل جان، چشم در برابر چشم، بینی در برابر بینی، گوش در مقابل گوش، دندان در مقابل دندان، و برای هر جراحتی قصاصی است ولی اگر مجروح یا صاحب دم از قصاص بگذرد گناهانش بخشیده می شود کسی که به حکم خدا یعتی قصاص عمل نکند علاوه بر کفر ظالم هم هست
البته قصاص در اسلام شرایط دیگری هم دارد یکی از شروط آن عمدی بودن است کشتن یا زخمی کردن برای دفاع از خود نباشد،،
صفحه 116-مائده
آیه 46- حضرت عیسی بر روش پیامبران قبل و تصدیق کننده تورات و انجیلش کتاب آسمانی و تصدیق کننده تورات و نور و هدایت برای همه و موعظه و هدایت ویژه برای متقین است
آیه 47-- حضرت عیسی باید بر امتش طبق انجیل حکم کند و اگر طبق قانون خدا حکم نکنند چون قانون خدا را قبول نکردند کافرند و چون نسبت به محکوم عدالت را رعایت نکردند ظالمند و نسبت به خود که از راه حق منحرف و خارج شده اند فاسقند
48- شأن نزول : جمعی از بزرگان یهود از باب توطئه و گمراه کردن پیامبر اسلام از آیین خودش
به پیامبر گفتند اگر در اختلاف پیش آمده بین ما به نفع ما حکم کنی به تو ایمان می آوریم و ایمان ما باعث مسلمان شدن تعداد زیادی از یهود خواهد شد پیامبر نپذیرفت و این آیه نازل شد
قرآن تصدیق کننده و نگهبان و مسلط و حاکم بر تورات و انجیل است و قرآن برنامه جامع تری دارد پس بر اهل کتاب به حکم قرآن داوری کن نه هوای نفس اهل کتاب
تفاوت طولی شریعت ها و قوانین الهی امت ها و امت واحده نبودن، امتحان الهی برای رشد تدریجی انسان بر اساس استعداد اوست، تا مطیع از عاصی شناخته شود مانند دانش آموزی که برای رشد علمی باید میران یاد گیری خود را سنجش کند
، به جای تبدیل تفاوت ها به اختلافات در خیرات سبقت گیرید که در قیامت نتیجه بد اختلاف انگیزی را می بینید
49- داوری به قرآن و پرهیز از هوای نفس اهل کتاب و برحذر بودن از آنان برای جلوگیری از تبعیض در دین و اسلام و دین گزینشی و انحراف از بعض قوانین اسلام است
سرپیچی آنان از داوری تو به خاطر سلب توفیق و آثار بعضی گناهان آنهاست، که این سلب توفیق خود عذاب الهی است همانا بسیاری از مردم فاسق اند
50 - داوری و حکم فاسقان جاهلانه و از روی هوا و هوس است آیا حکم جاهلی را می جویند
ولی اهل یقین هیچ حکمی را بهتر از حکم خدا نمی دانند
صفحه 117
آیه 51- شأن نزول : بعد از پیروزی اسلام در جنگ بدر مسلمانان به دوستان یهودی خود در مدینه می گفتند قبل از آنکه به سرنوشت مشرکین در بدر دچار شوید مسلمان شوید مالک بن ضیف یهودی گفت از اینکه قریش را غافلگیر و شکست دادید مغرور نشوید اگر با شما بجنگیم دست های شما از کار می افتد عبادة بن صامت خزرجی نزد پیامبر رفت و گفت من از دوستان قدرتمند یهودی خود بیزاری می جویم دوست من فقط پیامبر و خداست عبدالله بن ابی گفت ولی من بیزاری نمی جویم زیرا از حوادث روزگار می ترسم و ممکن است به آنها نیاز پیدا کنم
پیامبر فرمود دوستی به نفع تو نیست از آنچه برای عبادة می ترسم برای تو بیشتر می ترسم عبدالله هم از دوستان یهودی خود بیزاری جست این آیه نازل شد
بعض یهود و نصارا حامی و دوست همند و در دشمنی با شما متحدند شما آنها را هم پیمان و دوست و سرپرست خود قرار ندهید که از آنان خواهید شد
و خدا ظالمین را هدایت نکند
آیه 52- مسلمانان بیمار دل از ترس قدرت گرفتن یا پیروزی احتمالی یهود در دوستی با یهود و نصارا شتاب می کنند
چه بسا خدا در جنگ نظامی یا از طریق دیگر مسلمانان را پیروز کند و بیماردلان بر آنچه پنهان می داشتند بر شک و نفاق خود افسوس خورند و پشیمان و رسوا شوند
آیه 53- و بعد از پیروزی اسلام مؤمنین گویند آیا منافقین نبودند که با قسم های تند و زیاد می گفتند ما با شماییم و نفاق اعمالشان را حبط کرد و زیان کار شدند
نتیجه ی دوستی با دشمنان اسلام
پشیمانی رسوایی حبط عمل زیانکاری
54- اگر از دین برگرديد دین خدا شکست نمی خورد خدا قدرت را به مؤمنینی با این ویژگی ها می دهد
خدا آنها را دوست دارد و آنها خدا را دوست دارند
متواضع در مقابل مؤمنین
سرسخت و شکست ناپذیر در مقابل کفار
مجاهد در راه خدا
نترسیدن از سرزنش ها
مشمول فضل خدای واسع علیم اند
55- شأن نزول مسکینی وارد مسجد شد و کمک خواست امام علی علیه السلام در رکوع انگشتر خود را درآورد و به مسکین داد این آیه نازل شد
ولی و سرپرست شما یهود و نصارا نیستند بلکه خدا و رسول خدا هستند و مؤمنینی که در رکوع نماز زکات می دهند
56-و کسی که ولایت خدا و پیامبر و امامان را بپذیرد حزب الله و پیروز است
57- شأن نزول رفاعه و سوید مسلمان و سپس منافق شدند عده ای از مسلمانان با این دو دوستی و رفت و آمد داشتند این آیه نازل شد
با اهل کتاب و مشرکین که دین تان را به بازی و تمسخر می گیرند دوست و یار خود ندانید اگر ایمان دارید تقوا داشته باشید
خلاصه
با اهل کتاب و مشرکین که مرزهای جغرافی و فرهنگی شما را تهدید می کنند همپیمان و دوست نباشید
صفحه 118-
58--تمسخر و به بازی گرفتن اذان و نماز توسط اهل کتاب و منافقین از بی عقلی آنهاست
59- مقایسه ی مؤمن و کافر
شأن نزول جمعی از یهود از پيامبر عقایدش را جویا شدند پیامبر فرمود من به خدای یگانه ایمان دارم و آنچه بر ابراهیم و اسماعیل و اسحاق و یعقوب و موسی و عیسی علیهم السلام و پیامبران الهی نازل شده را حق می دانم
یهود گفتند ما عیسی را نمی شناسیم و دینی بدتر از دین تو را سراغ نداریم
این آیه در پاسخ به آنان نازل شد
آیا به ما خرده میگیرید در حالی که به خدا و آنچه بر ما و پیامبران گذشته نازل شده ایمان داریم در حالی که بسیاری از شما فاسق هستید
60 - و بد تر از آن مورد نفرین و غضب خدا و مسخ شده به صورت میمون و خوک و پرستنده ی طاغوت هستید بدترین مکان و بدترین گمراهی را دارید
61- منافقان از اهل کتاب نزد شما ادعای ایمان کردند ولی دخول و خروجشان با کفر بوده و خدا به آنچه کتمان می کردند آگاه تر است
62- آنها در گناه و ظلم و حرام خواری سرعت و سبقت دارند چون به آن افتخار می کنند چه بد عمل می کنند
63- چرا علما و دانشمندان شان آنها را از سخنان گناه آلود و حرام خواری نهی نمی کنند و با دقت و حساب شده چه بد کاری را انجام می دهند
ترک امر به معروف و نهی از منکر توسط بزرگان اهل کتاب
64- مصداق سخنان گناه آلود
شأن نزول بعد از مبارزات پیامبر اسلام با یهود بنی قریظه و بنی النضیر و یهود خیبر قدرت یهود افول کرد بعضی از یهود مانند فنحاس بن عاذورا رئیس یهود بنی قینقاع با تمسخر می گفتند دست خدا با زنجیر بسته شده و به ما بخششی نمی کند و چون یهود به این سخن راضی بودند قرآن آن را به کل یهود نسبت داده است
شأن نزول دوم یهود عقیده داشتند خدا عالم را خلق کرده و پس از خلق خود نیز دستش بسته است و نمی تواند در آن تغییری ایجاد کند
لذا آیه نازل شد
یهود گفتند خدا دستش بسته است دست کنایه از قدرت یا فعل خدا است
بلکه خدا دستش باز است دست یهود در زنجیر باد و لعنت شوند به آنچه می گویند
خدا دستش باز است و هرگونه که بخواهد انفاق می کند
دو دست خدا باز است کنایه از وسعت بخشش خداست
آیات قرآن به جای هدایت آنها بر کفر و طغیان آنها می افزاید تا قیامت بین آنها دشمنی و بغض افکندیم هر وقت آتش جنگی افروختند خدا خاموشش کرد برای فساد در زمین تلاش می کنند
خلاصه ویژگی های یهود
سخنان گناه آلود،
کفر و طغیان زیاد
جنگ افروزی
تلاش در فساد
دشمنی با یکدیگر
خدا مفسدین را دوست ندارد
مجازات یهود دشمتی با هم،. نقشه های بی نتیجه
صفحه 119
65- بخشش گناهان و نعمت های بهشتی پاداش ایمان آوردن و تقوای اهل کتاب
66- و بارش نعمت ها از بالا و پایین زمین و آسمان اگر دستورات تورات و انجیل و قرآن و کتب آسمانی را اقامه کنند
عده ای از اهل کتاب میانه رو و صالح هستند اما بسیاری از آنان بد عمل می کنند
67-امر خدا به پیامبر در ابلاغ امامت امام علی علیه السلام در غدیر که اگر ابلاغ نکند رسالت خود را انجام نداده است و در این امر خدا خطر مردم و منافقین را دور می کند و کافران لجوج را هدایت نکند
68- شأن نزول : عده ای از بزرگان یهود به پیامبر اسلام گفتند آیا اقرار داری تورات از طرف خداست پیامبر فرمود بله گفتند ولی ما قرآن را قبول نداریم پس به چیزی ایمان داشته باشیم که بینمان مشترک است و هر دو قبول داریم
این آیه در پاسخ به این ایراد یهود نازل شد
اگر اهل کتاب تورات و انجیل و قرآن را اقامه نکنند بر هیچ دینی نیستند و آیات خدا بر کفر و طغیان آنها می افزاید لذا بر آنها غمگین مباش
69-مسلمان و یهودی و پیروان یحیی و نصارا اگر اهل ایمان به خدا و معاد و عمل صالح باشند غمی ندارند
یعنی آموزه های انبیا یکی است و شرایع در طول هم بوده اند هر جا تضاد و اختلافی است از تحریف هایی است که در دین ایجاد شده است
70 - با این که از بنی اسرائیل پیمان گرفته شد که به دستورات انبیا عمل کنند اما اگر این دستورات مخالف هوای نفسشان بود یا انبیا را تکذیب می کردند اگر نمی توانستند مانع نفوذ انبیا شوند آنها را می کشتند
صفحه 120 سوره مائده
71-خیال می کردند عذاب نمی شوند کر و کور می شدند یعنی مرحله اول عذاب الهی که نشنیدن و ندیدن حقیقت بود به سراغشان می آمد
و پس از دیدن مقدمات عذاب خدا توبه می کردند و توبه آنها پذیرفته می شد بعد از مدتی بسیاری از آنها دوباره کر و کور می شدند خدا به اعمالشان بیناست
آیات 72- 76 بطلان تثلیث
72- قائلین به تثلیث کافرند
دلایل
1-حضرت عیسی بنی اسرائیل را به خداپرستی و پرهیز از شرک دعوت می کرد و می فرمود خدا را که رب من و شماست عبادت کنید مشرک بهشت بر او حرام و جایش جهنم و بدون یاور است
73-قائلین به تثلیث کافرند و خدایی جز خدای یکتا نیست
اگر از عقیده به تثلیث دست برندارند گرفتار عذاب دردناکند
74- نزد خدای غفور و رحیم توبه و استغفار کنید
75- دلیل دوم بطلان تثلیث، حضرت عیسی مانند پیامبران قبل از خود رسول بود و مادرش صدیقه بود و هر دو غذا می خوردند خدا که ماده نیست غذا بخورد
با وجود بیان این آیات نصارا چرا منحرفند
76- دلیل سوم بطلان تثلیث آیا غیر از خدا را عبادت می کنید که مالک نفع و ضرر شما نیست نه می تواند نفعی به شما برساند نه ضرری از شما را دفع کند و نه می تواند جلوی نفع یا ضرر شما را بگیرد در حالی که خدا سمیع و علیم است خدا سخنان ناروای شما را می شنود و از درونتان آگاه است
یعنی حضرت عیسی مالک سود و زیان خود هم نیست چه برسد به اینکه خدا و مالک سود و زیان دیگران باشد
صفحه 121
آیه 77-
ویژگی های اهل کتاب که مسلمان نشدند
1-غلو در دین عیسی و عزیر علیهماالسلام را پسران خدا می دانستند
2-تبعیت از خواسته ها و هواهای نفسانی گمراهان و گمراه کنندگان بسیار از راه راست
آیه 78 - 3- عصیان گری و تجاوز که ملعون حضرت عیسی و داوود شدند
آیه 79- 4- ترک نهی از منکر خودشان و خوبان آنها بدترین کار آنها بود
آیه 80 - 5- دوستی و همپیمانی با کفار و مشرکین و بت پرستان، که نتیجه اش بدترین ذخیره برای قیامت غضب خدا و عذاب ابدی است
81- 6 - فسق و خروج آنها از دین ، اگر ایمان به خدا و پیامبر و قرآن و کتب آسمانی داشتند با بت پرستان دوست نمی شدند دوستی آنها به خاطر فسق آنهاست
شأن نزول از آیات 82 تا 86 - در مورد نجاشی پادشاه
82- بدترین دشمنان اسلام یهود و مشرکین هستند و نزدیک ترین دوستان نصارایی هستند که بزرگان و عالمان آنها سه خصوصیت دارند بی رغبت به دنیا هستند، مستکبر نیستند. منتشر کننده سخن حق هستند
ابتدای جزء هفتم
صفحه 122- سوره مائده
از آیات 82تا 86 در باره برخورد خوب اصمحه نجاشی پادشاه حبشه با مسلمانان مهاجر و حمایت از آنان است
مشرکین مکه مسلمانان از اقوام خود را تحت شکنجه قرار دادند تا از اسلام دست بردارند به امر پیامبر اکرم 11 مرد و 8زن مسلمان مخفیانه به حبشه مهاجرت کردند و بعد از مدتی تعداد دیگری هم مسلمانان مکه به آنها پیوستند که
قریب به 82نفر شدند سفرای مشرک مکه با هدایایی اقدام به بازگرداندن آنها کردند جعفر بن ابی طالب به عنوان بزرگ مسلمانان از جاهلیت زندگی مکیان و از احکام متعالی اسلام سخن گفت و نجاشی اسلام را تحسین کرد و از قرآن خواست که جعفر آیات سوره مریم را برای او خواند که نجاشی متقلب شد و سفرای مشرک را بیرون کرد و به مسلمانان پناه داد
پس از فتح خیبر حضرت جعفر بن ابی طالب عليه السلام
مسلمانان مهاجر ساکن در حبشه به همراه سی نفر از اسلام
مسیحیان فرستاده از طرف نجاشی به مدینه آمدند فرستادگان نجاشی با شنیدن آیات سوره یاسین منقلب شدند و به پیامبر اسلام ایمان آوردند این آیات نازل شد
آیه 83
ویژگی های حق طلبان از نصارا
نشر کننده حق زهد متکبر نبودن در آیه قبل
83-در این آیه
گوش کردن به قرآن انقلاب درونی و چشم اشک آلود معرفت به حق و اظهار ایمان و دعا برای پیوستن به شاهدین
84-شتاب در ایمان آوردن به خدا و طمع برای قرار گرفتن در زمره صالحین
85- پاداش آنها بهشت ابدی و پاداش و مقام محسنین
86- کفار و تکذیب کنندگان آیات الهی یاران جهنم اند
87-
.: Weblog Themes By Pichak :.

