صفحه اول
سخنرانی اول
12 نکته کلیدی
حمد، رب، رحمن و رحیم، مالکیت خدا، قیامت، عبودیت، استعانت، طلب هدایت، صراط مستقیم، نعمت، مغضوب علیهم ضالین
بسم الله الرحمن الرحیم خلاصه جزء اول محتوای
تفسیر سوره حمد
بسم الله : ب به معنای ابتدا یا استعانت یا مصاحبت
اسم یعنی سمو = رفعت یا وسم = علامت
الله اسم علم ذات خدا شامل همه صفات الهی
الرحمان اسم خاص برای رحمت عام
الرحیم اسم عام برای رحمت خاص به مومنین
الحمد مدح و ثنای خدا برای فعل اختیاری
رب العالمین =توحید ربوبی
و عالمین= انسانها عالم گیاهان حیوانات و انسانها و ملائکه
مالک یوم الدین مالکیت خدا قیامت برای انسان ظهور بهتری دارد
اهدنا هدایت ایصال الی المطلوب
صراط المستقیم = قرآن و سنت و محمد و آل محمد
نعمت : نعمات مادی و معنوی ولی اینجا مراد نعمات معنوی است
مغضوب علیهم = یهود و معاندین از کفار است و ضالین = نصارا و کفار عادی است
سوره حمد شفاست جمع آوری قرآن توسط حضرت علی علیه السلام به امر پیغمبر در زمان حیات پیغمبر انجام شد و سوره حمد به عنوان اولین سوره فاتحة الکتاب نامگذاری شد
سخنرانی دوم
شروع هدایت با قرآن
تقسیم انسان ها به مؤمن، کافر، منافق، و فاسق بیان ویژگی های آنها
صفحه دوم : سوره بقره
حروف مقطعه اسرار قرآن است و ترکیب سوره بیشتر از الف و لام و میم است معجزه قرآن با همین حروف الفباست
قرآن تنها کتاب هدایت خاص متقین
هفت صفت متقین : 1- ایمان به غیب یعنی خدا ملائکه معاد امام زمان. 2-اقامه نماز. ۳- انفاق مادی و معنوی . ۴- ایمان به همه انبیا و پیامبر اسلام 5،- یقین به آخرت. ۶ -هدایت شده و هدایتگر َ 7_ فلاح و رستگاری چیره بر موانع هدایت
صفحه ۳ عثمان طاها
آیه 6 و 7 بقره : کافر =پوشاننده حق
عدم ایمان کفار معاند و آگاه، و لو با انذار
از کار افتادن ابزار شناختی کافر
آیه 8 تا ۲۰ صفات منافق
1- ادعای دروغین ایمان آیه 8
۲ خود فریبی و جهالت آیه 9
3-بیمار دلی روز افزون
4- تکذیب آیات الهی
6-، اهل فساد و مدعی اصلاح
آیات ۱۱ تا ۱۵
7- سفیه و سفیه دانستن مؤمنین
8-ظاهراً با مومنین در خلوت با شیاطین
9-تمسخر مؤمنین
10- مورد تمسخر خدا و افزایش طغیانگری
11-معامله بدون سود ضلالت به جای هدایت
صفحه چهار
آیات 17 تا 20
12-آتش افروز موقتی و فتنه انگیزی بی نتیجه
13-زندگی در ظلمات و گمراهی روز افزون همراه با وحشت
14- کور و کر و لال و انحراف بی بازگشت
15- کافر و ترسان با چشمان خیره از پیروزی اسلام
و در محاصره خدا فرو رونده در ظلمات
مشرک، ایراد گیر و بهانه گیر،
نتیجه برای اینکه جزء کفار و منافقین نباشید
موحد و عبد و متقی باشید
امر به توحید و پرهیز از شرک : آیه 21
امر به عبودیت و پرهیز از شرک برای کسب تقوا
برای آن سه در طبیعت مطالعه کنید
آیه ۲۲ : زمین و آسمان و باران ثمرات دلیل فطری خالقیت و مالکیت خدا و نداشتن شریک
تمسک به قرآن
آیات 23 و 24 : اثبات معجزه قرآن با تحدی و عجز کفار
کفار و سنگ هیزم جهنم آماده
صفحه ۵ خط عثمان طاها آیه ۲۵
توجه به معاد جسمانی
تجسم اعمال
اعمال صالح و ایمان روزی معنوی در دنیا تجسم مادی در آخرت نهر و درخت و همسر پاک
نحوه ارتباط با قرآن
پاسخ به بهانه ها 26
عیب از کفر و نفاق است که با مثال های قرآن گمراه می شوند ولی مؤمنین ایمان می آورند
افت ها
ویژگی های فاسقین
پیمان شکن قاطع رحم و زیان کار آیه ۲۷
28-به خاطر کفر به مبدأ و معاد
تجربه ی دوبار مرگ و حیات و بازگشت به سوی
29 خالق و نظم دهنده زمین و هفت آسمان و عالم به همه چیز
اهمیت انسان شناسی الهی در ایمان و توجه به خطرات راه
صفحه ۶ خط عثمان طاها
آیات ۳۰ تا ۲۹
سؤال ملائکه تسبیح و تقدیس کننده ی خدا از دلیل خلقت آدم خون ریز به عنوان خلیفه خدا در زمین آیه ۳۰
آموختن اسماء به آدم و عجز ملائکه
خبر دادن خدا از علم خود آیه ۳۱ تا ۳۳
سجده ملائکه به آدم به امر خدا و تمرد شیطان متکبر و کافر آیه ۳۴
سکونت آدم و همسرش در بهشت دنیایی و نهی استحبابی از نزدیک شدن به درخت و ستم به خود آیه ۳۵
فریب خوردن آدم و همسرش توسط شیطان با وعده حیات و ملک ابدی و خوردن از درخت و رانده شدن از بهشت و توبه و پس از آن، هبوط در زمین، دشمنی با یکدیگر و زندگی موقتی با بهره های ناچیز دنیا آیه ۳۶ دریافت کلمات توبه یعنی کلمات استغفار یا توسل به محمّد و آل محمّد و پذیرش تویه آدم توسط خدای رحیم و توبه پذیر آیه ۳۷
صفحه هفت خط عثمان طاها
هبوط آدم به زمین با عوامل هدایت، عدم ترس و غم در صورت اطاعت و عذاب ابدی در صورت تکذیب و کفر آیات ۳۸ و ۳۹
توجه به محبت خدا به انسان
خدا به حضرت آدم 14 نوع محبت داشت
1-خلقت 2- مقام خلیفة اللهی ۳ تعلیم اسماء ۴ مسجود ملائکه 5- سکونت در بهشت ۶ خلق همدم و همسر ۷ دشمن شناسی و معرفی آسیبها مانند دشمنی شیطان با انسان، خطر کبر و حرص، دشمنی بعضی انسان ها، و ناچیز بودن دنیا و عمر 8 آزمایش برای رشد دادن 9 توجه دادن به آخرت و توفیق توبه دادن 10 آموختن توبه 11 قدرت انتخاب و اختیار و جبران مافات 12- آوردن عوامل هدایت 13-آشنایی با محمد و آل محمد
فرمان 15 ماده ای به بنی اسرائیل از آیه ۴۰ تا ۴۸ تا بر عالمیان برتری داشته باشند
1- یادآوری نعمتها 2- وفای به عهد 3- فرار به سوی خدا ۴ اسلام و ایمان ۵ اولین کافر نبودن ۶ دین فروش نبودن ۷ دوری از گناه ۸ باطل را حق نشان ندادن 9-حق را کتمان نکردن 10 - اقامه نماز 11- پرداخت زکات 12- عبادت جمعی آیه 43-
13 عمل به گفتار آیه ۴۴
14- از نماز و صبر و روزه کمک گرفتن آیه ۴۰
15- یاد قیامت
ویژگی های قیامت
کسی جای کسی مجازات نمیشود
شفاعتی و بدلی پذیرفتنی نیست یاری نمی شوند
یهود نمونه ای برجسته از کفر و نفاق و فسق
انحرافات بنی اسرائیل
1- کفران نعمت 2- پیمانشکنی ۳ کفر ورزی ۴ بیتقوایی 5- تن فروشی ۶ دنیا طلبی ۷ شبهه افکنی ۸ کتمان حق از روی آگاهی 9- عالم بی عمل 10- بی عقل بودن
منظور از وفای به عهد
خدا از انسان پیمان های زیر را گرفته است
1- عهد فطری 2- عهد تکوینی اعضا و جوارح برای بندگی است 3- عهد تشریعی یعنی آوردن تکالیف ۴ عهد ولایی پیمان بستن با ولی خدا
عهد بنی اسرائیل در تورات ایمان به انبیا و پیامبر اسلام و تورات بود
عهد خدا با انسان : هدایت کردن رزق دادن پاداش دادن است
صفحه ۸ خط عثمان طاها
مصادیق نعمتهای خدا به بنی اسرائیل و انحرافات آنها
1- نعمت نجات از ظلم فرعون
فرعون مردان آنها را شکنجه پسرانشان را ذبح میکرد و از زنان آنها بیگاری میکشید و این امر یا امتحان الهی یا رنج و بلای بزرگ به خاطر اعمال شان بود آیه ۴۹
نعمت شکافته شدن دریا و نجات خود و غرق شدن آل فرعون آیه ۵۰
انحراف اول ظلم شرک گوساله پرستی : در غیبت ۴۰ شبه موسی آیه ۵۱
نعمت دوم بخشش این گناه بزرگ برای شکر از خدا
نعمت سوم آوردن تورات یعنی فرقان برای هدایت آنها آیات ۵۲و۵۳
و نعمت توبه : امر خدا به توبه ای خاص و پاک شدن از گناه گوساله پرستی با کشتن یکدیگر آیه ۵۴
انحراف دوم تقاضای دیدن خدا :در حالی که طاقت صاعقه ای که مخلوق خدا بود نداشتند و (طبق نقلی 70نغر از بزرگان بنی اسرائیل که آنجا حضور داشتند مردند و با دعای حضرت موسی زنده شدند
نعمت سوم خدا آنها را زنده کرد تا شکرگزار باشند آیات ۵۵ و ۵۶
نعمت چهارم : هوای ابری و معتدل و غذای پاک من و سلوی با سرکه انگبین و بلدرچین یا عسل و یک پرنده خاص در صحرای سوزان سینا
انحراف سوم ناسپاسی و تجاوز و کفر و ظلم به خود آیه ۵۷
صفحه نه خط عثمان طاها
نعمت پنجم : بنی اسرائیل
استفاده مادی و معنوی مسجد محور
امر خدا به ورود خاضعانه به بیت المقدس برای استفاده مادی و طلب مغفرت جهت بخشش و پاداش نیکو کاری را آیه ۵۸
انحراف پنجم تمسخر دین و تقاضای مادیات با گفتن حنطه به جای حطه، با ظلم به خود و بلای آسمانی مانع بهره های مادی و معنوی شدند آیه ۵۹
نعمت ششم جوشیدن 12 چشمه ی آب :با زدن عصای موسی بر سنگ برای ۱۲ گروه تا از رزق خدا بنوشند به هفت شرط 1 خواستن، 2 توزیع عادلانه 3 همراه با نظم، 4 مصرف درست، 5 پرهیز از فساد 6 پرهیز از تجاوز به حقوق یکدیگر ، 7-رهبری الهی آیه ۶۰
انحراف ششم کفران نعمت و ترجیح غذای پایین تر بر بهتر ، حب دنیا ، صبر نکردن بر من و سلوی تنوع طلبی با تقاضای سبزی و خیار و سیر و پیاز عدس که از زمین می روید
شرط رسیدن به این تقاضا تسخیر مصر با مبارزه بود
چون در شهر همه چیز نبود به جای اطاعت و برخورداری از نعمت ها، کفر به آیات خدا، کشتن پیامبران به ناحق معصیت و تجاوزگری داشتند
نتیجه این انحرافات ذلت و زمین گیری و گرفتار خشم خدا شدن بود
صفحه ۱۰ خط عثمان طاها
ایمان به مبدا و معاد و عمل صالح شرط نجات و عامل رفع ترس و غم گذشتگان یهود و نصارا و صابئین یعنی پیروان یحیی قبل از اسلام و جاهل های قاصرشان که دستشان به یادگیری نمی رسد آیه ۶۲
انحراف هفتم
بنی اسرائیل عهد بستند به تورات عمل کنند ولی عهد خود را شکستند خدا قطعهای از کوه طور را با زلزلهای کند و معلق بالای سر آنها قرارداد تا آنها از قدرت خدا بترسند و به عهد خود وفا کنند و با جسم و قلب و با قدرت تمام به تورات عمل کنند
یادآوری تورات =غفلت نکردن = پرهیزگاری آیه ۶۳
عامل نجات، : اگر رحمت خدا نبود به خاطر پیمان شکنی زیانکار و عذاب می شدند کوه طور بر سرشان فرود میآمد
انحراف هشتم بنی اسرائیل کلاه شرعی داستان صید ماهی یکشنبه
چون روح نافرمانی و علاقه به مادیات داشتند روز تعطیلی شنبه از صید ماهی منع شدند چون روز شنبه ماهی زیاد روی آب می آمد شنبه ماهی ها را به دام انداخته روز بعد شکار می کردند مجازات آنها مسخ بود بوزینه مطرود شدند این مجازات عبرت برای همه زمانها و موعظه برای متقین بود آیات ۶۵ ۶۶
اثر مجازات های الهی : عبرت برای همه، پند برای متقین
انحراف نهم :کتمان حق و بهانهجویی بنی اسرائیل به خاطر قساوت قلب و ماجرای گاو بنی اسرائیل آیات ۶۷ و ۷۴
برای مشخص شدن قاتل و جلوگیری از فتنه از حضرت موسی چاره خواستند حضرت فرمود خدا می فرماید گاوی را ذبح کنید خونش را به مقتول بزنید تا زنده شده قاتل را معرفی کند شاید این نسخه برای این بود تا دیگر گاو در میان بنی اسرائیل مقدس نباشد بنی اسرائیل ابتدا گفتند ما را مسخره می کنی
گفتند نشانههای گاو چیست؟ موسی گفت گاوی که نه پیر باشد نه جوان، گفتند چه رنگی باشد گفت رنگ زرد روشن شاد آیه 69
صفحه ۱۱ خط عثمان طاها
آیه 70 بنی اسرائیل نشانه های بیشتری خواستند گفت گاوی که نه شخم زند نه آبیاری کند
سالم و رنگ آن یکدست باشد چون نتوانستند بهانه دیگری بیاورند گاو را ذبح کردند آیه 71
چون در مورد قتل شخصی به نزاع پرداختند خداوند با ذبح گاو خواست تا آنچه کتمان می کردند آشکار کند آیه ۷۲ لذا فرمود قسمتی از گاو را به مقتول بزنید تا زنده شود قاتل را معرفی کند تا هم فتنه نشود و هم معاد جسمانی برایشان روشن شود و عقل آنان به کار افتد آیه ۷۳ و هم گوساله و گاو برایشان مقدس نباشد
اما پس از این معجزه باز تردید کردند چون دل آنها از سنگ سخت تر شده بود چون سنگ اگر بشکافد آب از آن بجوشد یا از خوف خدا سقوط کرده متلاشی شود اما دل سخت نه نفعی برای مردم دارد نه خوف از خدا و خدا از دلها آگاه است
انحراف دهم بنی اسرائیل
تحریف آگاهانه حقایق به خاطر دنیا طلبی ، طمع و امیدی به ایمان آنها نیست آیه ۷۵
انحراف یازدهم نفاق و نفاق را عاقلانه دانستن
بنی اسرائیل میگویند ما همه مومن هستیم ولی در خلوت خودشان میگویند آنچه که از پیامبر اسلام در تورات آمده در اختیار مسلمانان قرار ندهید تا علیه خودمان به کار گیرند چرا تعقل نمی کنید
صفحه ۱۲ خط عثمان طاها
در حالی که خدا پنهان و آشکار منافق را میداند آیه ۷۷
انحراف دوازدهم بنی اسرائیل جاهل خرافه پرست و در دین خود اهل وهم و گمان بودند
و این به خاطر تورات تحریف شده و خیانت علمای یهود است ۷۶
امانی به معنای پندار باطل
انحراف سیزدهم بنی اسرائیل تحریف لفظی تورات به خاطر منافع دنیایی که بسیار مضر است آنچه خود نوشتند گفتند از خداست آیه ۷۹
انحراف چهاردهم بنی اسرائیل نژادپرستی و خود برتر بینی و دروغ بستن به خدا
معتقد بودند که ما هرگز جهنمی نیستیم مگر موقتی و خیلی کم
خدا فرمود آیا از خدا پیمان گرفته اید که خدا هرگز خلف وعده نکند
به خدا دروغ می بندید در حالی که طبق قانون خدا اگر کسی در حصار گناه شد در آتش ابدیست و هر که ایمان و عمل صالح انجام داد در بهشت ابدی آیات ۸۰ تا ۸۲
انحراف پانزدهم بنی اسرائیل اعراض از پیمان ده ماده ای خدا که عبارت بودند از
1 عبادت خدا ،2 نیکی به والدین و خویشان و مساکین و یتیمان، 3-نیک سخن گفتن و سخن نیک گفتن با مردم 4- اقامه نماز،5- پرداخت زکات تعداد کمی به پیمان الهی وفا کردند ولی اکثراً اعراض کردند
صفحه ۱۳ خط عثمان طاها
انحراف شانزدهم بنی اسرائیل جنگ و خونریزی و تبعیض در دین
پیمان شکنی و خونریزی و اشغالگری و بیرون کردن مردم از وطنشان و کمک به دشمنی و گناه ممنوع ولی انجام می دهید ، در حالی که طبق قانون دینی اسرای خود را با فدیه آزاد می کنید آیه ۸۴
دلیل این انحرافات :آخرت فروشی و خریدن دنیا
مجازات این انحرافات، :خواری در دنیا و آخرت،
شدیدترین عذاب های الهی
نه عذابشان کم میشود نه یاری میشوند ۸۵ و ۸۶
خدا از آنها غافل نیست نوعی تهدید است
انحراف هفدهم بنی اسرائیل، هواپرستی و تکبر و تکذیب پیامبران و پیامبر کشی
تکذیب تورات و پیامبران بعد از موسی و حضرت عیسی علیه السلام که با دلایل روشن و با روح القدوس برای هدایت آنها ارسال شدند
ولی چون مکتب انبیا با هوای نفس شان نمی ساخت متکبرانه عدهای را تکذیب کردند و عده ای را کشتند آیه ۸۷
با این خصلت به پیامبر اسلام میگفتند دلهای ما در غلاف است حرف تو را نمی فهمیم در نتیجه به خاطر کفرشان از رحمت خدا دور شده جز تعداد کمی ایمان نمیآورند آیه ۸۸
صفحه 14
انکار قرآن با علم به الهی بودن آن
89 - به قرآنی که وعده ظهورش را در تورات داده بودند و با این وعده به خود وعده ی پیروزی بر کفار را می دادند وقتی قرآن را شناختند
به آن کافر شدند که لعنت بر آنان باد
90- حسادت یهود :منادی اسلام بودند به خاطر حسادت به قرآن کافر شدند خود را در قبال کفر به قرآن فروختند ناراحت بودند چرا قرآن بر یهود نازل نشده لذا به خشم پی در پی خدا ، و عذاب پست دچار شدند
91- کفر به تورات عامل کفر به قرآن
وقتی گفته می شود به قرآن ایمان بیاورید می گویند ما به تورات ایمان داریم ولی به تصدیق کننده تورات کافرند و به تورات هم اگر ایمان داشتند چرا پیامبرانشان را کشتند و از طرفی
92-موسی ع با دلایل روشن برای شما آمد ولی شما گوساله پرست شدید
93- سرپییچی و گوساله پرستی حتی پس از تعهد و تهدید
از بنی اسرائیل پیمان گرفتیم کوه طور را بالای سرشان قرار دادیم و گفتیم تورات را محکم بگیرند و آیات الهی را بشنوند ولی شنیدند و سرپیچی کردند و اما کفرشان آنان را گوساله پرست کرد آیا ایمانتان شما را به کفر امر کرده است
صفحه 15 آیات 94تا 101
یهود حریص به دنیایند
اگر نعمت های آخرت مخصوص شما یهودی هاست مرگ را انتخاب کنید
95- در حالی که به خاطر اعمال زشت و ظلم خود هرگز مرگ را آرزو نمی کنید
96-نسبت به دنیا حریص تر از مردم و مشرکین اند و آرزوی عمر هزار ساله دارند اگر هزار سال عمر کنند باز گرفتار عذاب هستند چون خدا اعمالشان را می بیند
97-به خاطر دشمنی با جبرئیل به پیامبر اسلام ایمان نمی آورند در حالیکه جبرییل بر قلب پیامبر قرآنی نازل کرده که تصدیق کننده تورات و مایه هدایت و بشارت برای مؤمنین است
98-و کسی که دشمن خدا و پیامبران و ملائکه و جبرئیل و میکاییل باشد کافر است و خدا دشمن کافران است
99-فقط فاسقان به آیات روشنی که بر پیامبر نازل شده کافرند
100-عده ای از یهود به خاطر بی ایمانی همیشه عهد شکن بودند
101- عده ای از عالمان به تورات برای اینکه به پیامبر اسلام و قرآن ایمان نیاورند تورات را هم پشت سر انداختند
صفحه 16 آیه 102 تا 105
102- یهود با پیروی از شیطان صفتان، حضرت سلیمان را ساحر و کافر می دانستند در حالی که شیطان صفتان کافر بودند نه سلیمان.
در زمان حضرت سلیمان یهود از شیاطین کافر سحر آموختند و به آن عمل می کردند دو ملک هاروت و ماروت برای باطل کردن سحر به ناچار به مردم سحر آموختند و به آنان گفته بودند از سحر پیروی نکنید و کافر نشوید ولی یهود از سحر برای اختلاف بین زن و شوهر استفاده کردند در حالی که به ضررشان بود نه نفعشان و تا اذن خدا نباشد نمی توانند به کسی ضرری برسانند
103-در حالیکه ایمان و تقوا و ثواب الهی برایشان بهتر بود اگر می دانستند
104- دو دستور به مؤمن
ای مؤمنین برای دریافت آیات قرآن به پیامبر ، راعنا مگویید چون معنی دیگر راعنا به تحمیق کن است و دشمن با ملاحظه ی این معنا شما را مسخره می کند به جای آن بگویید انظرنا
تفسیر دیگر :. ای مؤمنین به پیامبر مگویید احکام اسلام را طبق هوس ما تغییر بده و ما را رعایت کن بلکه بگویید مصلحت ما را لحاظ کن اگر به پیامبر گوش ندهید کافر می شوید که برای کفار عذاب دردناکی است
105-کفار اهل کتاب و مشرکین چون نمی خواهند هیچ خیری از خدا به شما برسد تلاش می کنند شما را آلوده ی گناه کنند در حالیکه رحمت خدا مخصوص کسانی است که طبق مشیت خدا گناه نکنند که خدا دارای فضل عظیم است
صفحه 17 آیه 106 تا 112
106- نسخ در قرآن
هر حکمی که به خاطر مصلحت انسان و تغییر مکان و زمان تغییر کند و حکم قبلی ترک شود مانند تغییر قبله مثل یا بهتر از آن را برای شما می آوریم
107- چون قادر و مالک حقیقی و آگاه به مصلحت انسان و سرپرست و یاری دهنده انسان خداست
108 - خواستن معجزات باب میلتان چون گذشتگان شما خواسته ی باطل و ایمان تان به کفر مبدل شد و گمراه شدید
109- بسیاری از اهل کتاب بعد از روشن شدن حق به خاطر حسادت دوست دارند شما را از دینتان خارج و به کفر شدید برگردانند از مجادله با آنان درگذرید از آنان روی برگردانید تا حکم الهی جهاد یا جزیه علیه آنان صادر شود
110-نماز را اقامه کنید زکات بدهید که اعمالتان را نزد خدا آن را خواهید یافت که خدا به اعمالتان آگاه است
111-یهود و نصارا به پندار باطل بدون دلیل خود را بهشتی می دانستند
112- ولی نیکوکارانی که تمام وجودشان تسلیم خداست اجرشان نزد خداست و ترس وغم ندارند
صفحه 18 آیات 113 تا 119
113-یهود و نصارای با این که اهل کتاب بودند از روی جهل و عناد و لجاجت یکدیگر را بر حق نمی دانستند و مشرکان نیز مثل اهل کتاب اسلام را قبول نداشتند خداوند در آخرت داور اختلافات است
114- مشرکین با مبارزه با اسلام و اهل کتاب با ایراداتی که به تغییر قبله داشتند سعی در تخریب کعبه و مسجدالحرام داشتند که آیه نازل شد و مفهوم آیه جامعیت دارد
ظالم ترین مردم کسانی اند که مانع یاد خدا در مساجدند باید با تواضع و خوف داخل مساجد شوند یا آنکه مسلمانان باید چنان مقتدر و قوی باشند که اهل کتاب و مشرکان با ترس داخل مساجد شوند کفار در دنیا خوار و در آخرت گرفتار عذاب دردناک هستند
115- اگر مانع ذکر خدا شوند یا به تغییر قبله ایراد بگیرند بدانید راه بندگی خدا بسته نمی شود و
کل عالم از آن خداست لذا به هرجا رو کنید آنجا وجه خداست خدا واسع و علیم است
116- اهل کتاب و مشرکین می گفتند خدا فرزند دارد یهود، عزیر را، و نصارای عیسی را، و مشرکین بت ها را فرزندان خدا می دانستند خدا منزه است از این که فرزند داشته باشد چون که نیازی به فرزند ندارد
زیرا خدا مالک هستی و هستی فرمانبر اوست
117- و بالاتر از آن، خدا بدون وجود طرح و نقشه قبلی خالق عالم است خالقیت او به اراده و امر اوست
118- مشرکین و کفار بی عقل می گفتند چرا خدای محمد با او سخن می گوید ولی خودش با ما سخن نمی گوید و چرا معجزه و نشانه ای که ما می خواهیم نمی آورد مثلا خود را نشان دهد
قبل از آنها نیز دلشان دارای تعصب و عناد و لجاجت بود به همین دلیل چنین می گویند در حالی که خدا آیات خود را برای حقیقت جویان و کسانی که به دنبال کسب یقین هستند آشکار می کند نه برای دنیاپرستان و گنه کاران
119- برای هدایت مردم خدا پیامبر اکرم را فرستاد تا به مؤمنان بشارت دهد و کفار و گنه کاران را از عذاب الهی بترساند اما اگر کسی توجه نکرد و جهنمی شد خودش مسئول است نه پیامبر.
صفحه 19 موضوعات آیات 120 تا 126
دلایل حقانیت اسلام و قرآن و قبله بودن کعبه پنج چیز است
1- شکستن خصلت انحصارطلبانه اهل کتاب
2- تحقیق و تدبر در تورات و انجیل و قرآن
3-یاد آوری نعمت های الهی و معاد باوری
4-سیره و روش حضرت ابراهیم که مورد قبول اهل کتاب بود
5- توجه به تاریخچه ی کعبه
120 - اول . تا از خواسته های اهل کتاب پیروی نکنی از تو راضی نمی شوند یعنی تعصب و انحصار طلبی
در حالیکه هدایت الهی هدایت واقعی است نه آنچه اهل کتاب می خواهند اگر از آنها پیروی کنید خدا ولی و یارتان نخواهد بود
121- دوم تحقیق و تدبر در کتب آسمانی
کسانی که تورات یا انجیل یا قرآن به آنها داده شد اگر آن را با تدبر بخوانند به قرآن ایمان می آورند و با مقایسه آن دو با قرآن پی به عظمت قرآن می برند در غیر این صورت گرفتار کفر و زیان می شوند
122 -سوم یادآوری نعمت ها و نتیجه ی کفران نعمت و معاد باوری ، ای بنی اسرائیل نعمت های خدا را بیاد آرید و اینکه خدا شما را بر همه برتری داد
اما کفران نعمت شما را گرفتار بلاها در دنیا کرد
123- بترسید از قیامت روزی که برای نجاتتان از عذاب الهی هیچ جای گزین و عوض و شفاعت و یاری نیست
124- چهارم سیره حضرت ابراهیم : به یاد آور وقتی را که ابراهیم با تکالیف الهی از جمله امر به رها کردن همسر و فرزند خود در بیابان مکه و بعدها ذبح فرزند امتحان شد و بدون نقص قبول شد خدا مقام امامت را بعد از نبوت به او داد ابراهیم برای فرزندانش این مقام را طلب کرد خدا فرمود مقام امامت به کسانی از فرزندانت می رسد که از تولد تا مرگ از ستمکاران و مشرکان نبوده باشند
125- پنجم جایگاه کعبه به یاد آور زمانی که
کعبه را محل گردهمایی و اجتماع معنوی برای کسب اجر و ثواب و محل امن برای مردم قرار دادیم
محلی را که ابراهیم برای تجدید بنای کعبه ایستاد مصلی قرار دادیم و گفتیم که در آن نماز بخوانید
و به ابراهیم و اسماعیل امر کردیم تا کعبه را برای طواف کنندگان و معتکفین و سجده کنندگان از آلودگی های ظاهری و باطنی مثل شرک پاک نگه دارند
126- به یاد آر زمانی که
ابراهیم دعا کرد خدایا مکه را محل امن قرار ده و مؤمنین آن را از همه میوه ها روزی ده خداوند دعای ابراهیم را اجابت کرد و فرمود کفار مکه را بهره ی ناچیز می دهم و سپس آنان را در آتش می سوزانم
صفحه 20 آیات 127 تا 134
127- سیره حضرت ابراهیم پیامبری که مقبول اهل کتاب بود
خواسته های حضرت ابراهیم هنگام بالا بردن پایه های کعبه
1- :حفظ اخلاص در بنای کعبه
آیه و 129 128- 2- :اسلام داشتن خود و اسماعیل و فرزندان و نسلش
4- :آگاهی نسبت به عبادت حج ، کعبه قبله ابراهیم بود و اهل کتاب خود را منسوب به وی می دانستند
5- کمال بندگی و رحمت خدا و انقطاع از غیر خدا. و پذیرفتن توبه گناه کاران از نسلش
آیه 129- 6-
ظهور پیامبر اسلام برای تعلیم کتاب و حکمت و تزکیه
آیه 130 - رویگردان از آیین و سیره حضرت ابراهیم نادان و سبک مغز و خوار است
ابراهیم را به عنوان امام و پیامبر برگزیدیم و او را از صالحان قرار دادیم
اگر اهل کتاب حضرت ابراهیم را قبول دارند چرا با سیره او مخالفت می کنند
131- ادامه سیره حضرت ابراهیم. تسلیم محض خدا بودن : گفتیم تسلیم امر ما باش مانند امر به ذبح اسماعیل. گفت تسلیم پروردگار عالمین هستم
132 و 133- سفارش حضرت ابراهیم و یعقوب به فرزندان خود
به اسلام و یگانه پرستی تا آخر عمر و اعتراف گرفتن از فرزندان پذیرش این سفارش توسط فرزندان و تخلف یهود و نصارا از این دو سفارش، مسلمان نشدند مشرک شدند
134- هر امتی مسئول اعمال خویش است
صفحه 21 آیات 135 تا 141 -
135-هدایت خدا در آیین ابراهیم که اسلام احیا کننده آن است می باشد نه یهودی یا نصرانی و حضرت ابراهیم مورد قبول یهود و نصارا است چون ابراهیم مشرک نبود در حالیکه یهود که برای خدا فرزند قائل بودند و نصارا که سه خدایی بودند مشرکند
136-آیین حق یهودی یا نصرانی نیست
ایمان به خدا و همه ی انبیا و تسلیم در برابرشان آیین حق است و فرقی بین انبیا نیست بطلان پلورالیزم
137- هدایت یعنی اسلام و ایمان به همه انبیا
رویگردانی از اسلام به خاطر دشمنی با خداست نه ناآگاهی
خدای سمیع و علیم در رفع شر دشمنان کافی است
138 - رنگ خدا یعنی اسلام و توحید و ایمان راستین نیکوترین رنگ هاست و عامل آراستگی است و ما عبد خداییم بطلان غسل تعمید
139- جدل در دین ممنوع خدا رب همه است
ارسال پیامبر فقط از قوم یهود نیست
رحمت و حکمت و مصلحت خدا شامل همه است
برتری به حسب و نسب نیست ملاک اخلاص و
اطاعت و هدایت است
140- بطلان عقیده اهل کتاب مبنی بر یهودی یا نصرانی بودن حضرت ابراهیم و فرزندانش به دو دلیل
1-دلیل نقلی و الهی ندارند
2- دلیل بر حقانیت اسلام و آیین حضرت ابراهیم در تورات و انجیل دارند که کتمان می کنند
کتمان کننده حق ستمکار ترین است که خدا از آنها غافل نیست
141 هر امتی مسئول اعمال خود
.: Weblog Themes By Pichak :.

