عبارات زیارت عاشورا چند بخش است؟

- دارای دو بخش کلی «خطابی» یعنی خطاب به امام حسین، «درخواستی» یعنی خطاب به خداوند است:

«خطاب به امام حسین» که از وضعیت خود و درخواست‌های خود خبر می‌دهیم:

- تسلیم: السلام علیک...

- تعزیت: لقد عظمت الرزیه

- تضمین: انی سلم لمن...

- تبرئه: وابرا الی الله...

- تفدیه: بابی انت وامی

آنچه از خدا می خواهیم

- مهدی یاوری: ان یرزقنی طلب...

انتقام

- تقرب: انی اتقرب الی الله...

توسل: بموالاتکم

- همراهی: معکم فی الدنیا

درک شفاعت:

یبلغنی المقام المحمود

وجاهت کرامت

پاداش کامل: افضل ما

یعطی

ملعونین

- لعن شخص: لعن الله آل زیاد...

لعن شخصیت: دفعتکم عن مقامکم

- ثبوت در قدم: قدم صدق

«درخواست از خداوند»

کرامت

-وجاهت: وجیها

- صلوات و رحمت و مغفرت: صلوات ورحمه ومغفره

- حیات و ممات محمدی: محیای محیا...

- لعن شخص: اللهم العن اباسفیان و...

- تأکید در لعن شدید: فضاعف، جمیعا، خص

- درخواست عذاب دردناک: العذاب الالیم

- تقرب با برائت و ولایت: اللهم انی اتقرب

- لعن شخصیت: اول ظالم وآخر

-شفاعت: اللهم ارزقنی شفاعه الحسین

- ثبوت قدم در راه حسین (ع): وثبت لی قدم صدق

گروه های مورد لعن در زیارت عاشورا

بسترسازان

-فَلَعَنَ اللَّهُ أُمَّهً أَسَّسَتْ أَسَاسَ الظُّلْمِ وَ الْجَوْرِ عَلَیْکُمْ أَهْلَ الْبَیْتِ:

حادثه سازان که عبارتند از قاتلان

وَ لَعَنَ اللَّهُ أُمَّهً قَتَلَتْکُمْ:

جنگ افروزان

وَ الْبَرَاءَهِ مِنْ أَعْدَائِکُمْ وَ مِنَ النَّاصِبِینَ لَکُمُ الْحَرْبَ وَ الْبَرَاءَهِ مِنْ أَشْیَاعِهِمْ وَ أَتْبَاعِهِم:

تدارکات جنگ

وَ لَعَنَ اللَّهُ أُمَّهً أَسْرَجَتْ وَ أَلْجَمَتْ وَ تَنَقَّبَتْ وَ تَهَیَّأَتْ لِقِتَالِکَ:

عوامل پشت جبهه

وَ لَعَنَ اللَّهُ الْمُمَهِّدِینَ لَهُمْ بِالتَّمْکِینِ مِنْ قِتَالِکُمْ:

همراهان و همفکران

اللَّهُمَّ الْعَنِ الْعِصَابَهَ الَّتِی جَاهَدَتِ الْحُسَیْنَ وَ شَایَعَتْ و بایعت و تابعت علی قتله ...

بیعت کنندگان

و بایعت و تابعت علی قتله

پیروان ظالمان و ادامه دهندگان مسیر

اللَّهُمَّ الْعَنْ أَوَّلَ ظَالِمٍ ظَلَمَ حَقَّ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ آخِرَ تَابِعٍ لَهُ عَلَی ذَلِکَ:

سیر به وحدت

ما در این دنیا آمده ایم تا از پراکندگی فکری و میل‌های پراکنده و هوس‌های متفاوت آزاد شویم و به وحدت شخصیت برسیم

حقیقت ما حضور در عالم غیب است

حضور قلب سیر در حقایق است

و سیر در عالم غیب از طریق امام حسین علیه السلام است

از طریق توجّه به یک انسان کامل که حرکات و سکناتش برای ما تا حدّی ملموس است، سیر روحانی مان شروع می‌شود. چون اولاً: ذات ما یک حقیقت مجرّد است و از جنس عالَم غیب و معنی است و نه از جنس عالم مادّه. ثانیاً: به جهت فطرتی که

داریم استعداد اُنس با عالی ترین انسان در ما هست. به جهت مجرد بودن ذاتمان،

حضرت ولی عصر می‌فرمایند: «وَ نَحْنُ صَنَائِعُ رَبَّنَا وَ الْخَلْقُ بَعْدُ صَنَائِعُنَا»؛ [۱]

----------

[۱]: بحارالانوار، ج ۵۳، ص ۱۷۸.

پیامبر فرمودند «إِنَّ لِلْحُسَیْنِ فِی بَوَاطِنِ الْمُؤْمِنِینَ مَعْرِفَةً مَکْتُومَة»؛

پیامبر فرمود

«اَلَا وَ اِنَّ الْحُسَین بابٌ مِنْ اَبْوابِ الْجَنَّةِ...

«اِنَّ لِقَتْلِ الْحُسَینِ حَرارَةً فِی قُلُوبِ الْمُؤْمِنینَ لَا تَبْرُدُ اَبَداً»؛

«لِکُلِّ شَییءٍ اَساسٌ وَ اَساسُ الْاِسْلامِ حُبُّنَا اَهْلَ الْبَیت»؛

امام علی علیه السلام به امام حسین علیه السلام فرمود

«یَا عَبْرَةَ کُلِّ مُؤْمِنٍ فَقَالَ أَنَا یَا أَبَتَاهْ؟ فَقَالَ نَعَمْ یَا بُنَی»؛

«أَنَا قَتِیلُ الْعَبْرَةِ لَا یَذْکُرُنِی مُؤْمِنٌ إِلَّا اسْتَعْبَر»

«کُلُّ عَیْنٍ بَاکِیَةٌ یَوْمَ الْقِیَامَةِ إِلَّا عَیْنٌ بَکَتْ عَلَی مُصَابِ الْحُسَیْن»؛ [۱]

----------

[۱]: «بحار الأنوار»، ج ۴۴، ص ۲۹۳.

امام حسین علیه السلام گمشده ی بشریت است

پدر امت

خونی که هدر نمی رود

مدیریت عواطف و احساسات بشری در جهت سیر به سوی پدر بندگی خدا

با سلام و لعن

تقاضای خون خواهی و تقاضای آبرو یعنی یکی شدن با این راه

}فَأَسْأَلُ اللَّهَ الَّذِی أَکْرَمَ مَقَامَکَ وَ أَکْرَمَنِی أَنْ یَرْزُقَنِی طَلَبَ ثَارِکَ مَعَ إِمَامٍ مَنْصُورٍ مِنْ أَهْلِ بَیْتِ مُحَمَّدٍ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ{

رسیدن به دریچه های تقرب به خدا

}یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ إِنِّی أَتَقَرَّبُ إِلَی اللَّهِ وَ إِلَی رَسُولِهِ وَ إِلَی أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ وَ إِلَی فَاطِمَةَ وَ إِلَی الْحَسَنِ وَ إِلَیْکَ بِمُوَالاتِکَ{

}وَ بِالْبَرَائَةِ مِمَّنْ أَسَّسَ أَسَاسَ ذَلِکَ وَ بَنَی عَلَیْهِ بُنْیَانَهُ وَ جَرَی فِی ظُلْمِهِ وَ جَوْرِهِ عَلَیْکُمْ وَ عَلَی أَشْیَاعِکُمْ{

با تولی به امام حسین علیه السلام برائت از دشمنان آن حضرت

جبهه قیام حق فعال زنده نگه داشته می شود

}إِنِّی سِلْمٌ لِمَنْ سَالَمَکُمْ وَ حَرْبٌ لِمَنْ حَارَبَکُمْ وَ وَلِیٌّ لِمَنْ وَالاکُمْ وَ عَدُوٌّ لِمَنْ عَادَاکُمْ{



تاريخ : سه شنبه بیست و پنجم مهر ۱۴۰۲ | 14:31 | نویسنده : مسعود اسدي خانوکی |