روش های مبارزه با رذائل اخلاقی

اصلاح و تهذیب نفس بر محور توحید

تنها وظیفه تربیت نفس

پرهیز دادن نفس از جرأت بر عادت بد و گناه

غفلت از تزکیه =افزایش حجابها = از کار افتادن فطرت =بی اثر شدن محبت الهی =دشمنی و تنفر با خدا و اولیای خدا =بسته شدن راه سعادت =خلود در جهنم

قوی دانستن احتمال خطر

اگر کودکی بگوید عقربی در بسترت هست چقدر اهمیت می دهی اما این همه رسولان الهی از خطرات هوای نفس و جهنم می گویند چرا اهمیت نمی دهید

نهیب زدن به نفس

کار را به تاخیر نینداختن

روش های معالجه رذائل اخلاقی

1- ریاضت و مجاهدت

ریاضت یعنی جلوگیری کردن چهارپا از حرکات آزاد.

ریاضت به سه هدف

دور ساختن غیر حق از راه حق

نفس اماره را تابع نفس مطمئنه کردن

لطیف ساختن درون برای آگاهی

مؤلفه های ریاضت

سیر و سلوک

اوراد و اذکار

عبادات طاقت فرسا

اربعین های پی در پی

تحمل فشار مبارزه و مخالفت با نفس

به دلیل حب ذات

نفس خود را اسیر اراده عقل نمی کند

هر قدمی که خلاف طبع است مستلزم مبارزه عظیم است

‏نفس با ریاضت صفا می یابد تا به عالم عقل و معرفت برسد

روش های ریاضت

1- روش ضد مثلا اعمال متهورانه برای مقابله ترس

2کف نفس

تمرین و تکرار

نتیجه ریاضت دوری از رذائل و ورود به عالم محبت و معرفت

روش ریاضت مناسب بعضی نفوس نیست

طاقت فرساست

زمان بر است

ریاضت باید شرعی باشد

روش دوم

روش محبت

هر موجودی فطرتا عاشق کمال و جمال و قدرت مطلق

حرکت عالم حرکت حبی به ایجاد کننده

‏‏فإنّ بالعشق قامتِ السماوات

‏‏

در روش‏‎ ‎‏ریاضت، نفس درگیر بود،

در روش محبت

نفس به خاطر عشق به محبوب با خضوع و میل از همه چیز می گذرد

این یعنی زهد

با میل به خدمت معشوق در می آید

صفات محبوب در محب منعکس می شود

رذائل خود به خود محو می شود

خواسته اش خواسته ی محبوب می شود

محبت مولود معرفت و معرفت مولود فکر و ذکر

با فکر و ذکر تمام اسباب دوست داشتن را در محبوب می یابد

رحمانیت نعمت ها صفاتی مانند ستاریت غفاریت رحیمیت کریم بودن

سریع الرضا بودن

یؤتی الکثیر بالقلیل

کمک کردن

آسان گرفتن

اظهار محبت

در روش محبت ملالت نیست

در روش محبت انسان از خود و عالم منقطع می شود

و این سبب نجات از عجب و طمع می شود

عشق عفیف کامل با فقر محض

با محبت نیاز به عدالت نیست

روش توحید

مراحل سطح شناختی

قضاوت و ارزشیابی

ترکیب

تجزیه و تحلیل

کاربرد

فهم

دانش

حیطه عاطفی

توجه یا دریافت

واکنش یا پاسخ

ارزش گذاری یا درونی کردن ارزش ها و تمایلات

سازماندهی رفع موانع و تعارضات پایدار کردن و مسلح کردن خود به آن ارزش

درونی شدن ارزش

حیطه روانی حرکتی

مشاهده و تقلید

مستقل اجرا کردن

سرعت و دقت

هماهنگی

عادی شدن

اس المطالب اصول المطالب

شش مرحله برای فهم یک مطلب

1-تعریف لفظی

2-تعریف حقیقی و ماهوی حد تام مای شارحه قبل از علم به وجود آن

مطلب ای یعنی کدام برای روشن شدن وجه تمایز

3-هل بسیطه سؤال از وجود شیء آیا وجود دارد یا نه

4-ماء حقیقیه بعد از علم به وجود آن شیء

5-هل مرکبه سؤال از حالات یا صفات شیء

6-لم اثباتی و ثبوتی

پرسش از علت حکم و تصدیق شیء

لم ثبوتی پرسش از علت وجود شیء

هل مرکبه

کیف کم متی این من ای



تاريخ : سه شنبه بیست و پنجم مهر ۱۴۰۲ | 16:1 | نویسنده : مسعود اسدي خانوکی |